tisdag 18 april 2017

Störst av allt


Bokens titel: Störst av allt
Författare: Malin Persson Giolito
Förlag: Wahlström & Widstrand, 2017
Antal sidor: 363

"En rättegångsthriller" står det längst ner på mitt inbundna exemplar. Men är det verkligen det? Jag försöker hitta ett mer passande epitet, men kommer inte på något.

Man ska inte luras att tro att det här är en bok där den åtalade darrande förs fram till skranket, där försvarsadvokater sitter med hemliga äss i rockärmen, där åklagare säger "your honour" till domaren och en blodtörstig åhörarskara väntar på att få höra om straffet ska bli döden...

Det är inte mycket rättegång, även om det egentligen är just rättegången allt kretsar kring, och det är inte mycket thriller heller, även om det är plågsamt spännande på många vis. Tror man att det är en rapp deckargåta så lär man bli besviken.

I centrum står Maja, som deltagit i en skolskjutning och nu anklagas för att tillsammans med sin pojkvän ha mejat ner ett antal kamrater och en lärare i ett klassrum på den gymnasieskola där de snart ska ta studenten.

Jag har aldrig läst något av Malin Persson Giolito förr, men är imponerad av hennes fantastiskt träffsäkra sätt att beskriva 18-åringarna på Djursholms allmänna gymnasium och deras överklassföräldrar i det välmående villasamhället. Jag får klaustrofobi av beskrivningarna av häktet, hjärtklappning av scenerna där kompisgänget skjuts ihjäl, ont i magen av hur föräldrarna är så oseende och naiva. Det är en ganska sorglig bok, svart, långsam och människorna som befolkar den är inte särskilt sympatiska, någon av dem.

Jag ska inte säga så mycket mer, dels för att det kan förstöra läsupplevelsen för andra och dels för att det redan skrivits mängder av recensioner. Jag visste nästan ingenting om romanen då jag köpte den - mer än att Leif GW Persson sagt att den är en av förra årets bästa - och det var nog bra. Nu blev jag istället otroligt positivt överraskad och lägger genast boken i kategorin "Favoriter".

Omdöme: Rasande skickligt skriven spänningsroman om vänskap, kärlek, utnyttjande och prestationsångest i en skara privilegierade ungdomar - och ytterst om människors lika värde (eller inte...). Läs!

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN och STORPOCKET

6 kommentarer:

  1. Jag har sett den i bokaffären och tänkt att det var inget för mig utan att ens kolla baksidan, men som du beskriver den lägger jag genast in i minneslistan på bibblan! :)

    SvaraRadera
  2. Alla hyllar den verkligen, jag måste läsa snart :)

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte också om denna riktigt mycket men som du säger är den svår att placera in i en specifik kategori. Men rasande bra var den i alla fall =) / Midnattsord

    SvaraRadera
  4. Nu har jag läst den! Och håller med om allt du säger. Som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Jag läste i DN att författarens "Sommar"-program fick väldigt fin kritik. Funderar på att lyssna på det, tror alla programmen ligger kvar rätt länge om man vill lyssna i efterhand. Där pratar hon tydligen om EU, Bryssel och makten.

      Radera