onsdag 21 december 2022

En djupfryst man i gula byxor


Bokens titel: En djupfryst man i gula byxor
Författare: Kalle Löfqvist
Inläsare: Fredde Granberg
Förlag: Word Audio Publishing Int., 2022
Antal minuter: 9 tim 49 min

Jag har under hösten påbörjat sex-sju omtalade böcker, där jag inte orkat läsa mer än 100 sidor eller pallat att lyssna mer än några timmar. Det är ändå böcker som fått bra kritik. Livet är för kort för att ödslas på historier som inte engagerar mig ett dugg.

Att jag då lyssnade klart på "En djupfryst man i gula byxor" är obegripligt. Vad drev mig till detta?! Boken är så dum så det liknar ingenting. Den kallas för deckare, men det är verkligen ingen deckare - låt er inte luras! Det är snarare romanens motsvarighet till utomhusteatrarnas olidliga folklustspel, de där outhärdliga farserna där man ska skratta på befallning åt att folk ramlar över (!) soffor och smäller i fyrtioelva dörrar medan de skriker sina imbecilla repliker. 

Det börjar bra med att resebyråägaren Oskar dels räddar livet på den förmögne gubben som äger affären vägg-i-vägg och dels får en fantastiskt driftig tonårstjej som prao. Men direkt havererar historien; Oskar är 30-någonting och egenföretagare, men vet inte ens att man kan annonsera på sociala medier, kan inget om bokföring och har en resebyrå som inte erbjuder några resor. Han är så enfaldig och lättledd så jag undrar om han är lobotomerad. 

Historien utspelar sig i Lund, som verkar vara en mysig stad, men eftersom Oskar och den där gubben måste fly ner till kontinenten i en gammal Volvo så tvingas vi snart besöka Otto von Bismarcks slott och någon medeltida stad (Prag?) där den 14-åriga praon ensam ansvarar för Oskars resesällskap av fylleskrålande svenskar på shoppingresa medan hennes chef kryper ut genom restaurangens toafönster eftersom han är jagad av Interpol. Ja, och så ska de ordna en resa till Golanhöjderna för att studera syrianska marsvin eller något sånt, jag orkade inte lyssna så noga. Exakt så här rörig är hela boken. Släng in en korkad svensk (manlig) polis också, som är gift med en lättskrämd (kvinnlig) journalist, där båda i paret tävlar om vem som kommer först till en brottsplats... 

Det förekommer ett lik - en djupfryst man i gula byxor, som ni begriper - och det liket behandlas så respektlöst och äckligt, så det kryper i mig. Det ska väl vara kul men jag skrattar inte. Att den döde mannen överhuvudtaget KAN skyfflas omkring som en frostskadad kycklingfilé beror på Oskar, som inte klarar att tänka en enda rationell tanke. 

Jag lyssnade dock klart på hela. Bra tidsfördriv medan jag bakade pepparkakor. Att författaren planerar att göra en hel bokserie av detta är beundransvärt. Grattis till unisont, femstjärnigt betyg på Bokus och fyrstjärnigt dito på Adlibris! Wow! Jag måste vara totalt humorbefriad.

4 kommentarer:

  1. Å hjälp! Det låter som att man måste vara i rätt sinnesstämning först för att läsa den här boken... Jag tänker inte försöka. Men titeln var kul, den hade jag nog kunnat trilla dit på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken har fått snudd på toppbetyg på alla sajter jag kollat - folk öser lovord över den, skrattar så de gråter - och längtar efter uppföljaren. Annars skulle jag nog dragit mig (ännu lite mer än jag redan gör) för att skriva så taskigt om den. Författaren får se mig som undantaget som bekräftar regeln: det måste väl alltid finnas nån sur jävel utan humor.

      Radera