torsdag 29 december 2022

Bästa läsupplevelserna 2022



Nu när året ska sammanfattas så kan jag väl konstatera att jag inte hunnit läsa alls lika mycket som vanligt och - hemskt nog! - inte heller uppskattat böckerna lika mycket som jag brukar. 

Det gäller i synnerhet några storsäljande böcker som jag försökt lyssna på som ljudbok men storknat på redan efter några kapitel, ibland på grund av uppläsaren men oftare för att jag tycker själva kärnan i boken är så konstruerad, tillgjord, overklig, osannolik, rent irriterande. 

Där finns också tryckta böcker som legat etta på bestsellerlistorna men som jag inte klarat av att läsa klart, för att de är så tråkiga. 

När det händer brukar jag undra hur jag egentligen är funtad. Bokklubbsväninnan M har tröstat mig med att det sannolikt beror på att jag läst så ohyggligt mycket i mitt liv så det inte längre går att överraska mig. En del av böckerna höjs till skyarna, men själv känner jag ingenting. Ändå ser jag mig som någon med massor av fantasi, så jag BORDE kunna leva mig in i det hur uppdiktat och otroligt det än är.

Nåväl. Det finns också böcker som är helt makalöst bra! Den allra bästa läsningen under 2022 är för min egen del, utan inbördes ordning:

Ann Helen Laestadius "Stöld"
Ella-Maria Nutti "Kaffe med mjölk"
Ingvild H. Rishöi "Stargate"
John Ajvide Lindqvist "Vänligheten"
Bengt-Erik Engholm och Lina Blixt "Korpen - fakta och myter"
Kristina Sandberg "En ensam plats"

Fantasiska böcker som jag varmt rekommenderar!

4 kommentarer:

  1. Men det här tycker jag är märkligt: jag som tycker att jag alltid tar till mig av dina boktips har alltså missat ALLA dina bästa böcker under 2022? Nu måste jag skärpa mig. Och sluta läsa Agatha Christie, jag fick mani på att läsa klart allt av henne men det tar uppenbarligen alldeles för mycket tid från vettigare läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger detsamma: tycker jag läser allt jag SER att du lägger ut - men missar det absolut mesta, visar det sig när jag kollar närmare. Den här listan kan jag verkligen stå för, på olika vis har dessa böcker påverkat mig mycket. Väldigt bra, både romanerna och fackböckerna!

      Radera
  2. läst annat om samernas tuffa situation

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har utkommit väldigt mycket under de senaste åren.

      Radera