lördag 17 december 2022

Spökläraren


Bokens titel: Bims värld - Spökläraren
Författare: Kristina Sigunsdotter
Illustratör: Jenny Jordahl
Förlag: Natur & Kultur, 2022
Antal sidor: 154

Härlig kapitelbok för lågstadiebarn! Jag är så fel i målgrupp som man kan bli, men just den här uppskattade jag. Gulliga, glada illustrationer på exakt vartenda uppslag. Snygg, luftig och lättläst layout. Själva storyn är också bra, inte alltför inriktad på enbart en enda händelse. Det finns en första bok i serien om Bim, men det är inte nödvändigt att läsa den för att fatta handlingen i den här. 

Vi får följa kompisarna Emon och Bim som smyger på ett spöke som påstås vara en gammal lärare som spökar i gympasalen, vara med om kärlekspirr och ett akut sjukhusbesök och ett födelsedagskalas där det gäller att inte göra bort sig. En massa annat också, ser jag nu när jag snabbläser igenom den för recensionen (det var några månader sedan jag först läste den). 

Som jag minns min egen lågstadietids böcker så var de helt fokuserade på en enda grej. Här vävs så många bitar samman och vi får en mer heltäckande bild av Bims liv både i skolan och hemma. Glada bus, pinsamheter, avundsjuka, vänskap och lite barnsligheter. Mycket bra kapitelbok, skulle jag säga! Både text och illustrationer.

2 kommentarer:

  1. Noterar! Försöker skriva upp barnbokstips jag får in så jag har ngt att ta till när diverse syskonbarn fyller år eller ska ha julklappar... Lågstadieåldern är tack och lov lite enklare att hitta vettiga lästips till, jag har småknattar i familjen också och det är ett litet h-vete, bara "Max boll" och annat imbecillt med dålig intrig, platta karaktärer och ointressant språk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avskyr sånt som Totte- och Max-böckerna. Men det FINNS bra böcker för riktigt små ungar. Och är de inte på babbel och gurgelstadiet så kan man läsa bra grejer som Pettson och Findus för dem! Den här var riktigt bra för en som är i 8-9-årsåldern. Bland mina barnboksfavoriter just nu är dock ohotat böckerna av Johan Rundberg - en sorts deckare i ett 1800-talsstockholm som är härligt Fogelströmskt!

      Radera