tisdag 20 december 2022

Mysteriet med de sju julkorten


Bokens titel: Mysteriet med de sju julkorten
Författare: Anthony Horowitz
Originalets titel: The Adventure of the Seven Christmas Cards
Översättare: Henrik Karlsson
Inläsare: Ludvig Josephson
Förlag: Storyside, 2022
Antal minuter: 1 tim 3 min

Den här lilla Sherlock-novellen publicerades i Daily Mail för några år sedan, nyskriven av Horowitz och utan koppling till sir Arthur Conan Doyle. Jag är helt allergisk mot att etablerade författare tar över någon annans skapelse; tänker inte bara på Millennium-serien utan i ännu högre grad på Christies Miss Marple och Hercule Poirot. Hitta på något eget istället för att snylta på andra!

Men ljudboken är så himla härligt inläst av Ludvig Josephson (oklart för mig vem han är, men skön berättarröst har han!) och förmedlar sån engelsk julstämning att den är värd att lyssna på i en timme. 

Egentligen händer absolut ingenting på de här 63 minuterna, men texten gör att jag lätt kan föreställa mig London på 1800-talet - en decemberdag då mängder av snö oväntat faller över England. Här är springpojkar, hästdroskor, sprakande eld i öppna spisar, tjocka mattor på golven i dragiga lägenheter, fladdrande ytterrockar, koppar med värmande te, eleganta rökrockar, spatserkäppar - och radarparet Holmes och Watson.

En klient kommer till detektiven: hans dyrbara klocka har stulits. Några obehagliga julkort cirkulerar i staden; de tycks dyka upp precis innan någon ska mördas. Vem får nästa livsfarliga julkort? Vem är klocktjuven? Hänger det ens ihop?! Helt ointressant handling - det är den mysiga engelska julstämningen som är hela behållningen.

Ludvig Josephson skulle jag för övrigt gärna lyssna mer till, föreställer mig att han är perfekt till att läsa Dr Jekyll och Mr Hyde, något av Dickens, en av de gamla äventyrsklassikerna eller kanske Frankensteins monster...

4 kommentarer:

  1. Jamen verkligen - om folk vill skriva fan fiction så får de väl göra det men det ska STÅ TYDLIGT MARKERAT: obs, fanfiction, INTE "Sherlock Holmes"... Fan fiction kan ju vara jättebra men inte när förlaget låtsas att det är något annat bara för att sälja mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast står det diskret angivet i ett hörn, för att man ska missa det. Men hela grejen: att låna någon annans skapelse, välja vad huvudpersonerna ska säga och ha på sig och känna och äta och göra...? Mycket märkligt att man ens VILL spinna vidare på en annan författares verk.

      Radera
  2. Tycker också väldigt mycket om Ludvig Josephsons röst! Han läser en hel del berättelser i Creepypodden som jag lyssnar på så fort nytt avsnitt finns :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, "Creepypodden", då får jag väl leta reda på den. Låter ju rätt läskigt...

      Radera