onsdag 28 december 2022

Skilsmässan


Bokens titel: Skilsmässan
Författare: Moa Herngren
Uppläsare: Charlotta Jonsson
Förlag: Norstedts, 2022
Antal minuter: 11 tim 1 min
Antal sidor: 347

Jag har aldrig genomgått en skilsmässa men det innebär ju inte att jag är helt ovetande om hur slitsamt det kan vara att leva i ett långt förhållande och hur olika man kan se på situationer som uppstår. 

I den nyaste romanen av Moa Herngren - hon är för övrigt suverän på att skildra vardagens slitningar, sorger och små glädjeämnen - möter vi en kärnfamilj i obalans. Det är Niklas och Bea och deras två döttrar som bor i en fin våning på Östermalm och lever ett gott liv. På skolloven åker de till Niklas släktgård på Gotland. 

Nu är det sommar och dags för en resa till ön, men efter ett bråk försvinner Niklas ut i sommarnatten och kommer inte tillbaka. Bea tar döttrarna och åker till svärföräldrarna på Gotland i alla fall, hon tänker inte låta maken sabotera hela den noggrant inplanerade semestern. Huset på ön betyder enormt mycket för Bea. Det gör för övrigt den fina lägenheten också, med det påkostade köket och den vackra inredningen. 

Hur kan Niklas riskera hela sin familj på det här viset? Varför vägrar han komma hem? Varför hävdar han att han håller på att kvävas av Beas förväntningar?

"Skilsmässan" skildrar det brutala uppbrottet, först ur Beas synvinkel och sedan ur Niklas. Jag har förstått att många känner starkt med Bea - i synnerhet Niklas eventuella otrohetshistoria, som (om den ens skett) ger henne frikort att göra och säga vad som helst. 

Själv blir jag oerhört provocerad av Beas omogna beteende, hennes självupptagenhet, hennes besatthet vid det ytliga. Jag har svårt att tycka synd om henne för att maken (kanske) legat med någon annan. Hon är en person jag inte skulle vilja vara vän med. Niklas är lättare att begripa, men han är usel på att berätta hur han egentligen vill leva sitt liv. Tror han att hustrun är telepatisk? Han kör sitt race, nu när han bestämt sig, och är förskräckligt dålig på kommunikation.

Boken nominerades till Årets bok 2022. Den hamnar inte överst på min lista, men är en underhållande roman om ett ordinärt, trassligt kärleksförhållande som kraschlandar liksom så många andra. Vi får även glimtar av hur svärföräldrar, barn, kompisar, bekanta och andra uppfattar äktenskapet och skilsmässan. 

Jag ömsom lyssnade, ömsom läste, båda delarna var lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar