fredag 22 januari 2016

Lockar till utlottning?


Ett dubbelvikt grattiskort i A6-format som jag gjort (och sålt).


Kan ni ta er tiden att lämna en liten kommentar (såvida ni har en åsikt, vill säga) om det här med utlottningar?

Jag har sett att många bokbloggar har utlottningar av olika slag. Någon gång tycks det vara biljetter till ett event, någon gång är det ett presentkort till exempelvis en nätbokhandel. Oftast verkar det vara utlottning av en ny, fin bok. Ibland är det dessutom kopplat till att bloggen fyller år eller firar något annat jubileum.

Jag undrar hur man får tag på de där grejerna som lottas ut. Köper dem själv? Får som recensions-ex? Råkar köpa dubbelt av en bok och vill ge bort den ena?

Jag hade en idé om att jag skulle fira något, men när jag tänkte efter så insåg jag att jag inte har en enda grej att lotta ut så då måste jag KÖPA något för att skicka vidare - och det är ju jättesvårt. Hur ska man veta vilka böcker som folk vill vinna? Och varför skulle jag EGENTLIGEN ha en utlottning? Det var bara en idé jag fick, sannolikt för att jag drogs med i virvelvinden av alla andra som har små tävlingar och utlottningar. Ett jubileum vore idiotiskt, för de första åren skrev jag detta mest som en läsdagbok och besöksstatistiken var medioker. Nu funderar jag på att göra något när jag har fått 55.555 besökare - fast jag vet inte egentligen varför jag fått den absurda idén, det var bara något som ploppade upp i huvudet.

Vad vill man vinna? Vad skulle DU vilja vinna? Och vad är rimligt för en liten bokblogg som drivs av en privatperson (och inte har tjänat en enda spänn på sitt bloggande) att skänka?

Om jag säger så här: behöver det vara en stor och fin grej (tio nya pocketböcker direkt från tryckeriet) eller duger det med något litet? För jag har en idé - som jag håller hemlig än så länge - som snarare går ut på en pluttig gåva men till desto fler.

4 kommentarer:

  1. Den utlottningen jag hade nyss kunde jag ha för att jag dels hade fått en dubblett av en bok och sen fått en annan men själv inte hade någon användning för. Sen köpte jag något litet extra och skickade med som överraskning :).
    Men jag tycker inte utlottningar behöver vara några stora priser! Det är mer roligt att få ta del av såna saker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter jättetrevligt, tycker jag! Tack för svaret.

      Radera
  2. Jag har gjort olika. Några gånger har jag fått böcker av en bokhandlare jag känner, ibland har jag haft dubbla ex. Den här gången betalade jag själv, då fick man välja bok för max 150 kr. Då beställde jag på nätet och så kan ju nätbokhandeln skicka direkt till en annan adress så slipper man porto.
    Jag har mest gjort det för att jag gillar att fira (eller haft böcker att bli av med :-), men det är ju också ett sätt att sprida min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad generöst med ett presentkort på 150:-! Och smart, för som du skriver så behöver man inte ens kosta på sig porto och paketinslagning och annat.
      Jo, det är ju ett sätt att marknadsföra bloggen så klart - och det verkar som att det lockar en hel del besökare. Jag får väl ta mig en funderare på vad jag egentligen vill uppnå med en utlottning. Vad som är viktigt för mig! Tack för svaret!

      Radera