lördag 4 juni 2016

Jag läser tydligen gamla böcker - och helt nya!

Jag hade en känsla av att jag har läst ovanligt många gamla böcker det här året. Var tvungen att göra en liten undersökning! Det visade sig att under det första halvåret i år har jag läst ungefär lika många helt nya böcker som rejält gamla...

22 st som första gången gavs ut på svenska 2014, 2015 eller 2016.
21 st som första gången gavs ut på svenska någon gång under 1900-talet eller 2000-2013.
Det känner jag mig faktiskt väldigt nöjd med!

Såklart är det roligt att läsa helt nyutkomna, omtalade och uppmärksammade böcker - men jag tycker det är väldigt roligt att hitta en äldre bok och läsa den långt efter att den utkom, när bruset runtomkring har tystnat och ingen längre bryr sig om den.

För er som gillar listor kommer en sammanställning som gäller från 1 januari till 4 juni:


Böcker utgivna 2016 (4 st):
2016: Olyckan av Valérie Tong Cuong
2016: Härifrån till verkligheten av Eva Rydinger
2016: Clementine Churchill av Sonia Purnell
2016: Gånglåt av Elin Olofsson

Intressant att notera att samtliga är recensions-ex. Tyder kanske på att jag är för snål för att köpa sprillans nya, inbundna böcker...

- - -

Böcker utgivna 2015 (11 st):
2015: Domaren av Ian McEwan
2015: Mord är ingen barnlek av Alan Bradley
2015: I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist
2015: Skymningsflickan av Katarina Wennstam
2015: Män förklarar saker för mig av Rebecca Solnit
2015: Tisdagsklubben av Anna Fredriksson
2015: Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr
2015: Fas 3 av Ann Heberlein
2015: Tillbaka till Magi av Jennifer Andersson
2015: Enkelrum av Hans Gunnarsson
2015: Sjörövarhjärta av E. S. Leijnse

De här böckerna räknar jag som helt nya - och med två undantag (för recensions-ex) så har jag betalat för samtliga. Jag väntar helt enkelt tills de kommer som pocket! Det blir väldigt tydligt när jag studerar den här listan. Jag vill läsa nya böcker, men lugnar mig trekvarts år tills de ges ut i billigt pocketformat.

- - -

Böcker utgivna 2014 (7 st):
2014: Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg
2014: Vi av David Nicholls
2014: Du store gud? av Christopher Hitchens
2014: Life after Life av Kate Atkinson
2014: Britt-Marie var här av Fredrik Backman
2014: Marshmallowtestet av Walter Mischel
2014: Till havet av Stefan Lindberg

De här böckerna räknar jag också som nya - men här ser jag tydligt att de skiljer sig från böckerna från 2015. Nämligen: dessa har jag ofta köpt som inbundna på bokrean. Då har man chansen att köpa nya böcker utan att behöva läsa pocket.

- - -

Böcker utgivna 2013, 2012 och 2011 (5 st):
2013: Ojura av Stina Stoor
2013: Hedra mysteriet av Klas Hallberg
2012: Jag skulle aldrig ljuga för dig av Moa Herngren
2011: Pojkarna av Jessica Schiefauer
2011: Lära sig av Cilla Naumann

Visserligen är det här ganska nya böcker, men de har några år på nacken. Den gemensamma nämnaren här är att jag har köpt dem av en speciell anledning, exempelvis för att de ingår i min Augustprisutmaning eller för att någon i min bokklubb har valt ut dem som gemensam läsning.

- - -

Böcker utgivna 2010 eller tidigare detta århundrade (4 st):
2005: Hångla mer! av Klas Hallberg
2002: De bortglömdas skuggor av Karin Edvall
2000: Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi
2000: Järnnätter av Mirja Unge

De här böckerna är rätt gamla och jag har läst dem av olika anledningar, men främst av samma orsaker som ovan: de ingår i en utmaning, jag har fått dem, min bokklubb vill läsa dem, jag har köpt dem men glömt bort att läsa dem.

- - -

Böcker utgivna under 1900-talet - och en innan dess (12 st):
1992: Karolinas Poltava av Elsie Rydsjö
1992: Jag saknar dig, jag saknar dig! av Peter Pohl och Kinna Gieth
1985: Den tionde mannen av Graham Greene
1970: Staden sover av Maria Lang
1956: Mörkögda augustinatt av Maria Lang
1953: Rosor, kyssar och döden av Maria Lang
1952: En skugga blott av Maria Lang
1951: Inte flera mord! av Maria Lang
1949: Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang
1938: ABC-morden av Agatha Christie
1903: Fästmön av Anton Tjechov
1877: En löjlig människas dröm av Fjodor Dostojevskij

Här kan man lätt se att jag fått för mig att läsa gamla deckare som äldre släktingar lämnat efter sig (och som jag kompletterat med köp på Bokbörsen). Det är härligt med de gamla, biblioteksdoftande, gulnade böckerna!
De allra äldsta på listan är dock inte gamla utgåvor, utan Novellix-noveller som jag köpt nyss.


4 kommentarer:

  1. Blandad läsning är bäst! Och det finns ju så många gamla böcker att läsa ikapp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns massor av bra böcker som är några år (eller tjugo!) men jag tycker att man mestadels ser helt sprillans nya böcker på de flesta bokbloggarna. Känner mig väldigt nöjd med att ha hittat så många läsvärda böcker i min egen bokhylla.

      Radera
  2. Ja, visst är det härligt med biblioteksdoftande böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och att upptäcka att det finns så mycket bra att läsa, som inte är alldeles nytt!

      Radera