fredag 19 december 2014

Julenkät - även om ingen frågat mig

Okej, om alla andra bokbloggare fyller i en julenkät så kan ju jag också göra det. Trots att jag egentligen sagt att jag ska hålla mig enbart till recensioner i bloggen och inte skriva så mycket annat.

Ingen har taggat mig (tacka sjutton för det, jag känner ju inga därute i bokbloggarcyberrymden!) men jag snor listan från I Elinas hylla och Bokdivisionen och Fantastiska berättelser som är några av alla dem jag har sett den hos.

JULENKÄT


1. Julen närmar sig med stormsteg. Vilken bok önskar du dig i julklapp i år?
Ingen har frågat efter min önskelista i år. Men om jag fick önska fritt så skulle jag vilja ha "We are all completely beside ourselves" av Karen Joy Fowler.



2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp?
Jag skulle föreslå "Pretty monsters" av Kelly Link. Har inte recenserat den på min blogg än, fastän jag läste boken för länge sedan. Bedrövligt! Den förtjänar ett fint omdöme. Poetisk, vacker, läskig och en riktigt härlig bok att försvinna in i, oavsett om man är tonåring eller vuxen.



3. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul- och nyårshelg?
Nja, det kan jag inte påstå. Tänkte nog att jag skulle läsa hela Mobergs utvandrarsvit, faktiskt. När man förhoppningsvis har tid! Och omslagen är så fantastiskt fina. Jag har fått alla de nya pocketböckerna i present men inte hunnit läsa dem.


4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?
Nej, jag slipper fabricera ursäkter - alla vet att jag är dödstråkig och föredrar att läsa! De försöker inte ens. Jag är åtminstone social såtillvida att jag sitter i en fåtölj intill dem medan jag läser.


5. Många läser höstens pristagare (typ Nobel- eller Augustpris) under julen. Brukar du göra det?
Nej, aldrig. Oftast är jag inte lockad av Nobelpristagarna - och Augustprisvinnarna brukar jag läsa så fort deras böcker kommer ut i pocket (vilket de inte hinner göra till jul).


6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
Nej, för jag jäktar omkring så förbaskat för att hinna baka, städa, laga mat, städa mera, köpa presenter, oroa mig över klappar jag inte hunnit köpa, oroa mig över kakor jag inte hunnit baka... så jag skippar helt det där med "julstämning" i mitt läsande.


7. Finns det någonting du absolut inte vill ha i julklapp?
Jag antar att det här åsyftas något i bokväg? Jag vill inte ha en enda science fiction-bok. Och får jag någon kokbok av flotthårige Per Morberg så eldar jag upp den. Böcker om kattskötsel, småbarnsuppfostran, trädgårdsodling eller LCHF-dieter går också bort.



8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?
Obegränsat med hembakta pepparkakor, seg chokladkola och mjuka lussebullar. Nedsköljt med en kanna hett Lady Grey-te. Jajaja, jag inser själv hur onyttigt det låter...



9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
Narnia, säger jag bara. Aslan - detta Jesuslika lejon - som pulsade runt i djup nysnö i Narnias skogar. Underbar, underbar julläsning för en liten skolflicka.



10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?
Ja, faktiskt! Sedan barnen var små har vi varje jul haft högläsning av "Snickar Andersson och Jultomten" (Alf Pröysen och Jens Ahlbom). Numera är mina egna barn för stora för julsagan, men det finns andra små släktingar som uppskattar den.

//Joelinda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar