tisdag 2 december 2014

Min mormors historia


Bokens titel: Min mormors historia
Författare:
Agneta Pleijel
Birgitta Stenberg
Bodil Malmsten
Emma Hamberg
Inger Frimansson
Katarina Mazetti
Maria Ernestam
Maria Sveland
Mian Lodalen
Märta Tikkanen
Zinat Pirzadeh
Åsa Linderborg
Förlag: Månpocket efter en överenskommelse med Bokförlaget Forum, 2010
Antal sidor: 219

Jag har flera gånger refererat till min kära bokklubb och nu måste jag göra det igen. Vi är en tämligen homogen grupp bestående av sex kvinnor i hyfsat samma ålder, alla med varsin man, alla med en uppsättning ungar i skolåldern, alla med krävande men också mycket givande yrken och alla med ett stort behov av att ständigt läsa. Utåt sett lever vi väldigt lika liv, med hus i förorten och en ordnad tillvaro, men såklart skiljer sig våra erfarenheter och värderingar åt, även om jag inte skulle säga att det är radikalt.

Ens bakgrund är förstås en viktig del av vem man är. Förhållandet till föräldrarna och de eventuella syskonen. Uppväxtmiljön, skolgången, vännerna, ekonomin. Men även längre tillbaka - vilka var våra mor- och farföräldrar och hur har de påverkat oss i våra liv?

Av det dryga 40-tal böcker som vi hunnit läsa tillsammans under våra år som sammansvetsad bokklubb, är det två som sticker ut extra mycket. Jag gjorde en undersökning där alla tjejerna fick kryssa i vilka böcker (fem av då kanske trettio) som de tyckte bäst om. Först gick diskussionerna i riktningen "Kan man säga att EN bok är bättre än de andra?" och "Vad betyder egentligen Den Bästa Boken?" - tills vi enades om att kriteriet skulle vara: den bok som betytt mest för dig personligen eller som gjort störst intryck på dig eller som du helt enkelt anser vara den bästa du läst i vår bokcirkel.

De överlägsna vinnarna var McCarthys dystopi "Vägen" samt den svenska antologin "Min mormors historia". Vi var rörande överens om dessa två, men i övrigt hade vi ganska olika åsikter. Det är något i denna samling med kända svenska kvinnliga författare som berättar om sina egna mormödrar som är så fantastiskt bra och engagerande. Jag kan inte annat än rekommendera boken! Har faktiskt köpt flera stycken och gett bort till vänner.

Det behövs just ingen förklaring till själva boken. Var och en av de tolv mycket skickliga och uppskattade författarna har skrivit en kort berättelse om sin egen mormor. Ibland ur mormoderns perspektiv, ibland ur sitt eget. Det är så otroligt bra, så jag nöjer mig med att konstatera det. En lättläst bok som verkligen har förmågan att suga tag i en och beröra.

Betyg: Högsta betyg för en så jämn kvalitet på samtliga tolv "noveller" i antologin.

Rekommenderas till: dem som är intresserade av kvinnohistoria.

Snackis: En given snackis, för (nästan) alla har ju en egen mormor att referera till!

Obegripligt nog är boken slut på både Forum och Månpocket. Jag vill att fler ska läsa denna samling, kanske kan ni skriva till Månpocket och tjata lite? Länk till bokens presentation: HÄR!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar