måndag 2 mars 2015

Tematrio: Kvinnor

Lyran har gjort det lätt för sig denna vecka och valt Tematrio: Kvinnor - rimligen borde minst varannan bok i världen handla om kvinnor! Eller så är det just det de inte gör? Kanske är det något sånt hon vill påvisa, en ojämlikhet så här inför Internationella kvinnodagen? Vad vet jag. Det kryllar i alla fall av böcker om kvinnor, av kvinnor, för kvinnor.


Här får jag chansen att lyfta fram en av mina absoluta favoriter (igen!): Antologin "Min mormors historia". En fantastiskt fin samling mer eller mindre sanna berättelser om kvinnor - ofta väldigt starka och kompetenta sådana dessutom. Läs den! Jag har skrivit en recension här.


Min mamma var medlem i Fredrika Bremerförbundet och hos oss fanns en hel del litteratur om kvinnor. Jag minns Marilyn Frenchs "Kvinnorummet" och Erica Jongs "Rädd att flyga". Och så kommer jag ihåg hur vansinnigt högt alla tanterna (herregud, de var var 30 år men lilla jag tyckte att de redan var tanter...) skrattade åt Gerd Brantenbergs "Egalias döttrar".


Naturligtvis läste jag alla böckerna, jag med, ibland alldeles för tidigt. Vad kan en mellanstadieunge veta om äktenskap och kärleksförbindelser? Men jag tyckte om dem!

Ni får ursäkta, men jag orkar inte sammanfatta böckerna så det här är väl en rätt usel tematrio. Jag förlitar mig på att de är så kända så jag slipper skriva ner handlingen. Dags att hoppa ner i sjuksängen igen - men jag snart tillbaka och har läst fler böcker och har lite mer ork än i kväll!
//Joelinda


1 kommentar:

  1. Tycker detta var en riktigt bra trio här. Klassiska böcker med innehåll som är viktigt. Den första har jag dock inte läst men det låter som den kan vara riktigt bra. Tack för tipset!

    SvaraRadera