fredag 30 juni 2017

Bokbloggsjerka som knappt går att besvara


Vilken är rikets bästa författare - död eller levande?! Jamen HUR ska man kunna svara på något sånt, det är ju fullständigt omöjligt. Annikas bokbloggsjerka denna vecka handlar i alla fall om detta.

Jag snokade runt bland de andra bokbloggarna som hunnit svara och hittade att bland döda gubbar nämns August Strindberg, Vilhelm Moberg, Torgny Lindgren, Henning Mankell och Per-Anders Fogelström.

Bland levande karlar nämns Horace Engdahl, Lars Kepler, Håkan Nesser och Fredrik Backman.

Bland döda gamla tanter är det två giganter som totalt krossar allt motstånd: Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf. De två är mer populära än alla manliga författare ihop.

Bland de kvinnliga författare som ännu lever nämns faktiskt Simona Ahrnstedt flest gånger och sedan Camilla Läckberg, Anna-Karin Palm, Marie Hermansson och Cilla Naumann - rejält stor bredd där, måste jag säga!

Jag hoppas att ingen ska bli sur på mig för att jag sammanfattar andras svar; jag tror man skuttar (jerkar) runt bland bloggarna ändå.

Mitt eget svar är två nu levande kvinnor som jag beundrar: Majgull Axelsson och Kerstin Ekman. Fullständigt lysande författarinnor!

7 kommentarer:

  1. Hoppade över att svara helt, för som du säger - fullständigt omöjligt. Axelsson tycker jag om, men den enda Ekman jag läst gav inte mersmak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, jag tror du har sagt det förut (om Ekman) och jag önskar jag kunde omvända dig!

      Radera
  2. inte lätt men något får man välja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Litegrann blir det ju som att kasta ur sig det man först kommer att tänka på.

      Radera
  3. Oj, omöjlig fråga! Men Camilla Häckfärg skulle jag i alla fall inte sätta bland topp 50 000.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig läst något av henne så jag vågar varken säga bu eller bä. Och frågan är fullt i klass med "vilken är din favoritmat?" eller "vilken blomma är den vackraste?".

      Radera
  4. Majgull Axelsson är en favorit, Ekman har jag svårare för. Hade problem att utnämna någon nutida levande författare (hoppade över det), allt blir liksom lite enklare att avgöra på distans. :)

    SvaraRadera