söndag 18 juni 2017

Manglade dukar och vikta servetter


Bokens titel: Manglade dukar och vikta servetter
Författare: Ewa Klingberg
Förlag: Historiska Media, 2017
Antal sidor: 358

Ewa Klingberg har gett ut några faktaböcker om kyrkor tidigare, men det enda jag läst av henne är "Stenhuggarens dotter", del sju i släktkrönikan som ges ut med olika författare till varje bok. Den var bra, men kanske lite väl ytlig och rar för min smak. Nackdelen med just den serien är ju att varje bok måste innehålla minst en generation, annars skulle man väl aldrig ta sig från järnåldern fram till 1900-talet.

Däremot har jag följt Klingberg på hennes egen blogg och fått känslan att jag verkligen skulle gilla hennes böcker, om hon kunde få fokusera på en mer avgränsad tid än en 1300-talskvinnas hela liv... Jag var nyfiken på hennes nyutkomna feelgood som huvudsakligen utspelar sig i Huskvarna av idag, "Manglade dukar och vikta servetter".

Felicia och hennes man ska skiljas, de sitter hos mäklaren redo att sälja sitt hyreshus i Huskvarna där de själva bor i en av de stora lägenheterna. Men Felicia har inte alls lust att vare sig sälja eller flytta! Istället köper hon ut sin make och står plötsligt med en ekande tom lägenhet i ett hus där de övriga boende ser henne som sin hyresvärd. Hur ska hon ha råd med allt? Vem kan hjälpa henne?

En varm vänskap växer fram mellan Felicia och nagelskulptrisen Lollo som hyr affärslokalen i bottenvåningen, händige Lars med de stora bicepsen, Anders som är en hejare på att montera Ikea-möbler, Ann-Marie som är en åldrad dam vars far en gång byggde det stora huset. In ramlar dessutom antikhandlaren Jonathan som gärna vill låna Felicias vackra, tomma sekelskifteslägenhet för att ställa in tjusiga gamla möbler han ska sälja och behöver fotografera i en tidstypisk miljö.

Det hela varvas med berättelsen om pigan Nanny som passar upp i en rik familj i Karlshamn i slutet av 1800-talet.På något vis hör Nanny ihop med möblemanget som Jonathan tar med sig till lägenheten för att fotografera...

Min enda invändning mot texten är väl att Felicia är totalt nersprungen i sin egen privata sfär på ett sätt som känns helt osannolikt. Alla - bokstavligen alla! - kliver bara rakt in i hennes lägenhet (påtagligt ofta med en pava vin...) och struntar i att hon duschar, äter, jobbar eller vill vara ifred. Även hennes så kallade bästa kompis som bara tar över, möblerar hur hon vill och sedan bosätter sig i en av de lediga lägenheterna. Nej, det är inte trovärdigt - och det upptar en stor del av handlingen.

Mitt foto: Jag råkar själv vara väldigt förtjust i de manglade vita linnedukar och monogramprydda linneservetter som jag äger, så det var givet att de skulle få finnas med på bild tillsammans med boken!

Omdöme: Personerna är intressanta att följa, både i nutid och dåtid. Har man en förkärlek för antikviteter, släktforskning och inredning så kommer man absolut att gilla berättelsen! Jag uppskattar en svensk feelgood förlagd till småstäder.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN.

Boklysten har också recenserat, likaså Ewelinas bokblogg och Västmanländskans bokblogg.

Tack till författaren som bad förlaget skicka mig ett recensions-ex!

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild och så roligt att du uppskattar boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt mysig bok och det ska bli så kul att se vad du hittar på i nästa bok i serien!

      Radera