torsdag 29 juni 2017

Helgfrågan: Min blogg är socialt hämmad

Mias bokhörna har varje helg en bokrelaterad fråga och denna vecka handlar det om ifall andra sociala medier tagit över bokbloggarnas roll. Mias fråga är: Har ni Instagram eller Facebook? Vilket föredrar ni? Eller har ni något annat?



Jag har Facebook privat för att hålla kontakten med vissa grupper som jag umgås med på fritiden och där det är fantastiskt smidigt att kunna ha slutna konversationer med separata event som man kan anmäla sig till.
Till min blogg har jag däremot inte Facebook, eftersom jag hittills (obs! hittills - jag KAN ju ändra mig) har tänkt att de enda som skulle se att jag lägger ut nya recensioner är folk som är vänner med mig och därmed känner mig från helt andra situationer än litteraturens värld.


Jag har inte Twitter. Begriper mig inte på det överhuvudtaget. Varför skulle man vilja läsa folks åsikter nedbantade till några få tecken - dessutom cirkulerade från en kändis till en annan?! Helt ointressant.


Jag har ingen podd eller vlogg - herregud, skrattar nästan högt bara jag skriver det. Skulle NÅGON orka ha mig i hörlurarna och lyssna på mitt svammel om böcker? Tror inte det. Jag kan prata passionerat om många saker, men jag tror inte jag skulle få några följare.



Jag har haft mängder av bloggar på både Blogger/Blogspot och Blogg.se. Riktigt roligt och samtidigt en ventil när jag behöver skriva av mig!


Jag har inte Instagram, men jag har sneglat på det. Det har dock fallit på att hela grejen med Instagram verkar vara att man ska ta bilder med sin mobil och lägga upp dem på nätet (med en massa idiotiska hashtaggar...). Kruxet för min del är att jag avskyr min mobiltelefons kamera och tar alla foton med min systemkamera. Så tyvärr, jag avstår tills vidare.



3 kommentarer:

  1. mina facebookvänner får läsa om böcker i min bokblogg

    SvaraRadera
  2. Jag har varit skeptisk till alla sociala medier, men anammat många av dem efter övertalning :) Twitter registrerade jag mig för, men har inte kommit längre än så. Jag gillar inte snabba och ogenomtänkta beslut, och jag gillar inte påståenden som inte förklaras så att jag kan dra egna slutsatser. Så, inget twitter för mig heller. Facebook har jag privat, men glider mer och mer ifrån det. Instagram är snabbt och enkelt, det passar mig bra om man tar det för vad det är. Jag gillar foto och bilder, så är texten kortfattad kan bilderna kompensera för det. Bloggat har jag gjort en stund nu, det tycker jag är väldigt roligt. Jag har stängt ned flera gånger, när jag ledsnar på utebliven respons eller av någon annan anledning, men jag kan inte hålla mig borta och startar upp igen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite nyfiken på hur du upplever Instagram eftersom du ju tar väldigt fina foton (har jag sett på din blogg!) - du skriver att det är snabbt och enkelt men VAD lägger du upp där? Och tycker du verkligen det är kul med mobiltelefonfoton när du har en bra kamera och KAN ta så mycket bättre bilder? Jag har funderat på Instagram men drar mig för just den där biten med att man ska ladda upp bilder från mobilen.

      Radera