onsdag 14 juni 2017

När man somnar i gräset...


Stress, jäkt, stress, ännu mer jäkt. Sedan: lång, lång bilresa från Stockholm ner till havet på andra sidan landet - äntligen en chans att prata ifred med maken (och äta vedervärdig snabbmat eftersom det är ungefär det enda som erbjuds utmed E4:an).

Väl framme väntade knähögt gräs - tusentals kvadratmeter av det! - och en gräsklippare. Jag var helt slut efter första dagens klippande, när gräsklipparen bara fastnade i det blöta gräset och tuvorna stack upp som morgonrufsigt hår. Alla grannarna har golfgreen-gräsmattor, vi har en tussig äng perforerad av sorkhål.

Dag två ägnades åt att klippa snyggt. Kände mig mycket nöjd med resultatet. Skulle unna mig att läsa lite i Johan Hiltons bok om Psycho men somnade med ansiktet rakt ner i gräset och vaknade inte förrän fukten under mig började göra att det kändes som att sova i ett våtvarmt omslag. Tror jag behövde en paus från jobbet och alla förpliktelser - kan inte minnas när jag senast somnade mitt på dagen så där.

Men nu är jag hemma och kan lägga ut recensioner igen!

8 kommentarer:

  1. Så underbart med en gräslig tupplur! Jag kan iofs tycka att högt gräs också är väldigt fint, annars få du använda lie nästa gång :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns kvar högt gräs, eftersom jag värnar om fjärilar och humlor :-) "Slåtterbalk" konstaterade bonden med en suck att vi kunde behöva. Minns att mina föräldrar slog ängen med lie och att det krävdes en särskild teknik (som jag inte kan).

      Radera
  2. Låter inte som ett dumt ställe att sova på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överraskande mysigt! Misstänker att kroppen försökte säga att "nu får du ge dig!" - att sova på dagtid är något jag aldrig gör i vanliga fall, så jag måste väl behövt det.

      Radera
  3. Jag kan se det framför mig! Gräsklippning vid sommarstugor är ett sisyfosarbete. Men bra att du fick lite välförtjänt vila i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En något märklig upplevelse av att ligga på mage i det solvarma gräset med en god bok framför sig och POFF somna mitt i allt :-)

      Radera
  4. Låter inte helt fel ändå =) Kroppen är rätt bra på att säga till, det gäller bara att lyssna. Sova i gräset låter faktiskt rätt skönt =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något särskilt med surret av humlor, doften av söt fläder, kittlande gräs...

      Radera