fredag 16 juni 2017

Monster i garderoben


Bokens titel: Monster i garderoben - En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates
Författare: Johan Hilton
Förlag: Natur & Kultur, 2015
Antal sidor: 313 + referenser

Jag gillar Johan Hiltons krönikor i DN och tycker att han ofta har vettiga saker att säga på ett välformulerat sätt. Det var självklart att läsa hans bok om Anthony Perkins, mannen som spelar Norman Bates i Hitchcocks "Psycho", och hur skådespelarens liv liknade filmkaraktärens. Tyvärr har jag inte hunnit läsa boken förrän nu, men bättre sent än aldrig.

Det här är en riktig ont-i-magen-bok. Jag blir så förbannad när jag läser den och jag lider verkligen med de arma människor som tvingats dölja sin kärlek, sin lust, sitt riktiga jag. De som straffats för att de blir kära i någon av det egna könet, de som tvingats i terapi för att ändra sig, de som kallats perversa och värre än så. Ja, det är rakt igenom vidrigt. Långt mycket värre än skräckfilmen Psycho.

Boken börjar lite träigt med redogörelser för psykoanalytiker och olika terapeuters syn på homosexualitet alldeles i början av 1900-talet - men tar sig snabbt och blir en plågsam (och faktiskt spännande, om det nu är okej att säga så) läsning om dels Perkins liv och hur många andra homosexuella män behandlades av det amerikanska samhället under 1900-talets senare hälft.

Hilton är påläst, inte bara om Anthony Perkins i mitt tycke sorgliga liv utan om hela tidsandan under det lättskrämda 1950-talet och fram till aidsepidemins hysteri på 1980-talet.

Nog för att jag har begripit att det i alla tider har varit svårt att öppet erkänna sig som homosexuell, men i vissa stycken blir jag ändå överraskad och närmast illamående över den trångsynthet och elakhet som demonstreras. Som sagt: en bok man får ont i magen av. För mig var den lärorik.

Omdöme: Välskrivet, insatt och skrämmande om hetsjakten på "perversa" bögar som borde utplånas eller omvändas - och parallellt med detta historien om Anthony Perkins liv i den berömda garderoben... Läs!

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag har bara sett den gamla filmen, inga nyare inspelningar eller serier.

      Radera
  2. Jag tyckte den var riktigt bra. Fick mig smått besatt av Anthony Perkins ett tag.

    SvaraRadera