torsdag 15 juni 2017

Fyren mellan haven


Bokens titel: Fyren mellan haven
Författare: M. L. Stedman
Originalets titel: The Light Between Oceans
Översättare: Katarina Falk
Förlag: Massolit förlag, 2014
Antal sidor: 378

Tom Sherbourne har tillbringat flera år på västfronten och stridit under första världskriget. Han har sett vänner dö och han har själv dödat. Nu har han återvänt till Australien och vill börja ett nytt liv, i ensamhet och stillhet. Han tar tjänst som fyrvaktare på den ensligt belägna ön Janus Rock för flera års tjänstgöring innan han får semester på fastlandet - och bara en gång i kvartalet kommer en båt med förnödenheter till honom.

Under romanens gång får vi dels lära känna Tom och veta mer om hans egen sorgliga uppväxt men också hans unga hustru Isabel som kommer för att leva med honom på ön. Paret försöker under lång tid få barn men drabbas av det ena missfallet efter det andra. Då kommer Gud med en perfekt lösning: en ilanddriven båt med ett nyfött barn...

Ska man behålla den lilla bebisen eller inte? Vem ska man berätta för - om någon alls? Hur länge ska det isåfall förbli en hemlighet? Vems intressen är det egentligen man bevakar?

Romanen handlar om stora existentiella frågor - i synnerhet kring föräldraskap - men också om lögn och sanning och hur svårt det kan vara att veta vad som är "det rätta".

Omdöme: Boken har blivit hyllad, omskriven och en veritabel försäljningssuccé. Jag tyckte mycket om den och gillade att de många vuxna som dras in i hemligheten kring barnet var så pass nyanserade och föränderliga. Konstigt nog kan jag inte säga att jag blev djupt gripen - det hade jag förväntat mig att bli! - men det var kanske alltför många livsöden som redogjordes för i en och samma bok.

Länk till boken på Adlibris: POCKET och FILMOMSLAGSPOCKET (själv har jag en inbunden bok köpt på bokrean, men det verkar bara finnas pocket nu).

4 kommentarer:

  1. lite ledsamt, vill nog inte läsa, sonen såg filmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag har inte sett filmen (går aldrig på bio nuförtiden) men boken är sorglig i alla bemärkelser för ALLA inblandade.

      Radera
  2. Den här har jag varit nyfiken på ganska länge men aldrig skaffat trots det.

    SvaraRadera