lördag 27 januari 2018

Förintelsens minnesdag idag

Den 27 januari är Förintelsens minnesdag. Här är några böcker som jag läst de senaste åren som handlar om förföljelserna, trakasserierna, fängslandena, tortyren, experimenten, svälten, lidandet och det besinningslösa dödandet. Det är inte ens alla, utan bara ett urval, för jag har många böcker om Förintelsen och andra världskriget i bokhyllan:


"Aimée & Jaguar"


"Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz"


"Hemligheten"


"Herr Isakowitz skatt"


"Hur ska det gå för Pinnebergs?"


"Jag heter inte Miriam"


"Jag vill leva"

"Life after Life"


"Ljuset vi inte ser"


"Överlevarna"

2 kommentarer:

  1. Överlevarna har jag velat läsa sedan den kom ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt fantastiskt skriven! Jag var rädd att den skulle vara lite Hollywood-snyftig med anledning av omslagstexten "Tre unga mödrar och deras otroliga historia om mod och överlevnad" - men den hör till de bästa böckerna jag läst om Förintelsen faktiskt.

      Radera