torsdag 11 januari 2018

Helgfrågan - och mitt motto

Mias bokhörna har en helgfråga som jag alltid är på tok för stressad för att hinna vara med på (torsdagskvällar är konstant den värsta kvällen på jobbet...) men idag gör jag ett ryck. Vi ska berätta vilken bok som utkommer under januari eller februari som vi allra mest ser fram emot att läsa.


Mitt svar får bli den nyaste boken av Jörn Lier Horst: Bottenskrap. Har tyckt om alla andra böckerna i denna serie och ser verkligen fram emot att läsa även den nyaste (som inte är den senaste).

-

Mia undrar också om vi har ett motto vi lever efter. Faktum är att jag har det! Annars brukar jag alltid svara nej på såna där frågor, men ända sedan tonåren har jag haft en devis som jag helt uppriktigt tänker på flera gånger i veckan, år ut och år in, och har så gjort i hela mitt vuxna liv. Ett tag hade jag ett uppsatt akvarellpapper där jag skrivit detta med kalligrafi - det sägs nämligen vara ett kinesiskt ordspråk:

Leendet du sänder ut kommer tillbaka till dig.

Jag kan ärligt säga att jag försöker applicera det i mitt liv varenda dag. När andra människor klagar på att ingen ler på pendeltåget, i affären, i köer, i rulltrappan, i väntrummet osv så känner jag sällan igen mig. Jag tror det beror på att jag ler mot folk och nästan alltid får ett leende tillbaka. Svenskar är inte hälften så tillknäppta och stela som ryktet säger! Och stockholmare är inte alls så dryga som ena halvan av min släkt försöker få det att låta som - tvärtom kan man möta oerhörd givmildhet, hjälpsamhet och omtanke. Ibland krävs det bara att man själv inte ser sur och inåtvänd ut. Dagarna blir så mycket gladare om man får ett leende eller en nick eller vänligt ord från en främling. (Usch, det där lät så sinnessjukt new-age-flummigt och carpe-diem-floskligt, men jag menar det.)

28 kommentarer:

  1. tycker inte heller att svenskarna är så stela och tillknäppta. och det finns en hel del människor som ler mot en. och då ler jag gärna tillbaka. jag inbillar mig gärna att jag ler först ibland också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att du också har den erfarenheten! De allra, allra flesta är vänliga människor.

      Radera
  2. Den boken ska jag med läsa, för det är väl bok ett tror jag. Bra motto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte jag läste att det är bok nr 2? Men strunt samma, jag vill läsa den oavsett!

      Radera
  3. Tycker det är ett bra motto!

    SvaraRadera
  4. Ett riktigt bra motto. Tror att jag har en bok av den författaren i min bokhylla någonstans. Så klart oläst :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag får tipsa, så kolla NOGA upp vilken ordning du läser böckerna i (jag har skrivit flera gånger om det på min blogg, om du kollar på hans namn, men det finns säkert på andra ställen med). De gavs nämligen ut lite huller om buller på svenska...

      Radera
  5. Jag hör till de som ler och hälsar på allt och alla när jag är ute och går, råkar ibland hälsa på folk till höger och vänster på andra ställen också och jag tror att det sprider glädje. Bottenskrap ser jag också framemot!!

    SvaraRadera
  6. When you´re smiling the whole world smiles with you - som det står i visan! Helt obekant med författaren till din bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bara att titta på hur oemotståndligt det är med småbarn som ler :-)
      Jag fick tips om den här deckarserien av andra bokbloggare och gillar den skarpt. Smarta historier med en hel del samhällsengagemang.

      Radera
  7. Har läst en bok av den författaren men den funkade inte riktigt för mig, kanske jag borde prova igen. Ett bra motto att leva efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, alla kan ju inte gilla allt! (Eller så läste du den tråkigaste boken... :-) )

      Radera
  8. Jag avvaktar lite med serien (jag har läst den som kom ut först) och hoppas på att serien går att läsa lite mer i rätt ordning tillslut.
    Jag gillar ditt motto och det är bra att påminnas om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många fina visdomsord och motton, jag tycker om att höra om andras!

      Radera
  9. Jag har läst ett par böcker i serien och gillade, men lite irriterande att den utgivits lite i oordning.
    Mottot tycker jag är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket irriterande! Det är förvisso inte svårt att hänga med i handlingen, men jag hade föredragit att läsa dem i rätt ordning.
      Kul att du gillar mottot!

      Radera
  10. Jørn Lier Horsts serie vill ja väldigt gärna läsa, men jag avvaktar tills de är klara med baklängesutgivningen.

    SvaraRadera
  11. Att le är aldrig fel. Brukar le och får ofta ett leende tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst! Det är svårt att motstå ett äkta leende :-)

      Radera
  12. Jag har läst Horsts första bok på norska, men jag borde nog prova någon senare i serien istället. De svenska översättningarna börjar ju mitt i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var den första boken inte bra, alltså? Jag har läst dem i total oordning och bara på svenska.

      Radera
  13. Bra motto. Inte läst något av Horst, där kanske man missat nåt.

    SvaraRadera
  14. Det låter som ett fint motto att leva efter.

    SvaraRadera