måndag 1 januari 2018

Ugglans 3x3-utmaning för 2018

Förra året var jag med i Ugglans 3 x 3-utmaning, men misslyckades. Mina teman var Neil Gaiman, Asien och tidiga Augustprisvinnare. Jag blev endast klar med den förstnämnda trion. Men jag gör ett nytt försök! Mina teman för 2018 blir:


3 x Tidiga Augustprisvinnare
"Livläkarens besök" av Per Olof Enquist
"Skraplotter" av Kerstin Ekman
"Och i Wienerwald står träden kvar" av Elisabeth Åsbrink



3 x Ester Blenda Nordström
"Ett jävla solsken" av Fatima Bremmer
"En piga bland pigor" av Nordström själv
"En rackarunge" av Nordström själv


Av ovanstående sex böcker är fem skrivna av kvinnor, och samtliga skrivna av svenskar. Det måste jag ju råda bot på! Alltså hitta något av utländska män... Som jag förstår det, så syftar utmaningen till att läsa böcker som inte är pinfärska bestsellers, så det gäller att hitta något lite bortglömt. Min tredje trio blir:


3 x Medelålders vita (icke-svenska) män
"Rapporter" av Michael Herr
"Going solo" av Roald Dahl
"Den stillsamme amerikanen" av Graham Greene

8 kommentarer:

  1. fortsätter på min gamla lista eftersom jag inte blev färdig

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Tack, Lena! Skönt också med en utmaning där man inte MÅSTE prestera något, tycker jag. Man läser det man hinner!

      Radera
  3. Ester Blenda Nordströms egna böcker vill jag också läsa. Biografin om henne väckte mitt intresse för vem hon var och vad hon skrev.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste om Ester Blenda i "Flugfällan" och blev oerhört inspirerad. Döm om min förvåning när denna människa som jag aldrig tidigare hört talas om plötsligt återfinns i årets Augustprisvinnare!

      Radera
  4. Livläkaren minns jag som mycket bra ich Kerstin Ekman MÅSTE jag verkligen börja läsa någon gång. Vet inte varför men det har liksom aldtig blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju en egen utmaning att läsa SAMTLIGA Augustpristagare, men har lagt den på is under 2017. Tänkte ta tag i den igen. Många av böckerna är strålande bra!

      Radera