onsdag 5 december 2018

Trick och lekar att lära din hund


Bokens titel: Trick och lekar att lära din hund
Författare: Sophie Collins - med Suellen Dainty
Originalets titel: Tricks and Games to Teach Your Dog
Översättare: Monika Andersson
Förlag: Lind & Co, 2018
Antal sidor: 192

Jag har en hund. Innan henne hade jag en annan. Totalt har jag varit hundägare i sju år nu. Jag är verkligen inget proffs och inte överdrivet hundintresserad heller, så jag har köpt en del böcker för att lära mig mer. Men det är så sjuuuuuukt tråkigt! "Belöning hit och belöning dit. Ha tålamod." Jag har dock inget tålamod - varken med övningarna eller hundboksläsningen. De där böckerna ligger inne i ett skåp nu och jag intalar mig att min hund har ett roligt liv trots att hennes matte inte är så kunnig.

Men det här, det är något helt annat!

"Trick och lekar att lära din hund" är på min nivå. Varje uppslag - för övrigt grymt snyggt layoutat! - har en övning. En fotograferad hund gör övningen. Texten förklarar enkelt, steg för steg. Klart! Nästa uppslag, nästa övning.



Jag lovar att den här boken kommer att användas i vårt hem! Perfekt när människan är sjuk och hängig eller om vädret är rent vidrigt ute. Likaså om hunden kanske skadat en tass eller på annat vis är smått konvalescent och måste hållas inne. Då kan man bläddra i boken och välja något man inte tränat på förut.

Här får man lära hunden sånt som att titta åt höger och vänster innan man går över vägen, att nicka en boll, att göra high five, att ligga ner med tassarna i kors, att fånga en godis som legat på hundens nos och mycket annat. Boken är mycket tjockare än jag trodde och innehåller uppskattningsvis 50-60 tricks.

Mitt omdöme: Ett stort plus för proffsfotona och den mycket snygga formgivningen. Likaså för de små faktatexterna som avråder vissa hundar från vissa övningar (om de har ont i leder, är gamla, är väldigt stora osv) och den trevliga tonen som på intet vis är mästrande. En superfin presentbok till hundägaren!

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN
Länk till boken på Bokus: KARTONNAGE

Stort tack till förlaget för recensions-exet.

4 kommentarer:

  1. Den behöver vi! Tassa är bra på att lära sig tricks, men hennes funktionsnedsättning gör att det bara är vissa trick som funkar så jag är alltid på jakt efter inspiration. Skriver genast upp på önskelistan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt positivt överraskad. Jixxa är ju lättlärd men jag själv är inte typen som orkar traggla... så den här boken passar mig utmärkt - inga såna där moment som tar månader att öva in i separata steg. En del grejer är ju nästan onödigt enkla (hoppa över hinder, till exempel, det kan väl alla hitta på själva!) men som helhet är det en väldigt trevlig och genomtänkt bok i positiv anda.

      Radera