söndag 16 december 2018

Julkalenderbloggstafett med tre gamlingar!


Idag tar jag över stafettpinnen från Västmanländskans bokblogg (lucka 15). Det är så roligt med den här julkalendern, tycker jag, för även om vi alla tjugofyra har samma tema så skiljer sig inläggen så mycket åt.

Jag har frågat Sofie om det är okej att jag berättar om några gamla böcker i min julkalenderlucka - och det fick jag. För mig var nämligen de tre största läsupplevelserna under det gångna året böcker som jag kunde - och borde! - ha läst för länge sedan.




De har redan funnits ute i flera decennier men jag har på något vis alltid tagit omvägen förbi dem. Misstag! För det här är alldeles fantastiska romaner, bland det bästa jag läst.

Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood
Sommarboken av Tove Jansson
Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro

Om ni har sett filmatiseringar av dem, så säger jag ändå: läs! För det är tre otroligt bra böcker som lever kvar länge i en.

Imorgon får ni kika in hos My Loved Books (lucka 17).

10 kommentarer:

  1. Tove är så bra hela året, såg Ishiguros film två gånger, underbara foton! Ha en fin advent! ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hannele! Ja, de här böckerna gick rakt in i mig.

      Radera
  2. Ja, visst är det roligt att hitta gamla böcker en dragit sig för att läsa och så är de jättebra!
    Tack för ditt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa överraskningen! En bok som nästan gulnat lite i pappret och som inte ser så lockande ut på omslaget - men så blir man helt tagen av innehållet.
      Tack för att du orkar hålla i kalendern, Sofie!

      Radera
  3. Ja, så fina "gamlingar" du tipsar om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja, det är lite spännande att backa och kolla vilka böcker jag uppskattat mest under hela 2018 och inse att ingen av dem är nyutgiven - utan istället böcker som sålt i enorma upplagor och redan hyllats i åratal.

      Radera
  4. Tjänarinnans berättelse och Återstoden av dagen väntar på mig i hyllan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu vet du vad JAG tycker om dem :-) De väntade länge i min bokhylla också.

      Radera
  5. Alltid kul med lite äldre böcker också! Har varit väldigt sugen på Margaret Atwood ett tag nu, kanske dags att ta tag i henne.

    // Alva, varstagrymmaboken.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren - NU har jag hittat till din blogg också!

      Radera