fredag 22 juli 2016

Grottmannen


Bokens titel: Grottmannen
Författare: Jörn Lier Horst
Originalets titel: Hulemannen
Översättare: Per Olaisen
Förlag: Lind & c:o, 2015
Antal sidor: 392

Direkt efter de två första böckerna (som alltså verkligen inte ÄR de två första böckerna i serien, utan bara de två första som översatts till svenska...) läste jag den tredje: "Grottmannen". Jag vet inte om det berodde på att jag nu känner William Wisting och hans vuxna dotter Line, men den här boken var ännu bättre än de två tidigare - och då tyckte jag ändå att de är bland de få kriminalromaner som jag verkligen kan rekommendera. "Grottmannen" är spännande och suggestiv med en angelägen sens moral i botten.

Line bor hemma hos sin pappa inför jul. En av deras gamla grannar hittas död i sitt hus. Ingen kände honom egentligen, han var en ensamvarg som levde ett stilla liv i total obemärkthet. Så ensam var han, att hans döda kropp inte återfanns förrän fyra månader gått... Line bestämmer sig för att skriva en artikel om samhällsklimatet, om ensamhet och hur man kan leva utan att ens medmänniskor lägger märke till en.

Vad hon inte hade räknat med, var hur vissa personer skulle ogilla att hon rotar i det förflutna för att få en inblick i vad som orsakar en människas livslånga utanförskap.

Boken är väldigt dramatiskt uppbyggd och jag gillar särskilt att den även vinnlägger sig om att ställa svåra frågor kring hur mycket vi egentligen bryr oss om våra grannar och bekanta. Det är inga snaskigheter med blod och våld egentligen, trots att en fruktansvärd mördare jagas alla sidorna igenom...

En annan sak jag gillar är att Line flera gånger visar att hon inte passar in i mallarna för hur kvinnor är i deckare. En scen är exempelvis som hittad ur en film med "korkad tjej går in i mörkt, till synes övergivet hus alldeles ensam och smyger omkring för att rota i lådor och öppna låsta dörrar utan att lägga märke till att mördaren är alldeles bakom henne" men Line överraskar mig med sin handlingskraft och krassa, orädda inställning.

Omdöme: "Grottmannen" är en genomtänkt och välskriven, modern, skandinavisk kriminalroman.

Länk till boken på Adlibris: POCKET

Detta är del 9 i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar