lördag 19 oktober 2013

Svampar i skog och mark



Bokens titel: Svampar i skog och mark
Författare: Bo Nylén
Förlag: Norstedts, 2012
Antal sidor: 443

Är du intresserad av att plocka matsvamp i svenska skogar? Köp den här boken isåfall! Den är helt makalös.

Jag och min man bestämde för många år sedan att vi skulle lära oss en (1) svamp om året. Den behövde inte vara ätlig. Huvudsaken var att vi verkligen kunde identifiera och namnge den. Vi kunde vid det laget tre svampar: vanliga gula kantareller (som vilken dagisunge som helst), tjusiga röda flugsvampar med vita prickar (är det någon som inte vet hur en sådan ser ut?!) och karljohan (stensopp).

Jag fick en bok av svärmor - Bo Nyléns "Svampar i skog och mark". Det var år 1992. Då fick jag den fjärde reviderade upplagan av den boken, en liten blå inbunden bok i pocketformat. Jag har haft stor nytta av den men den är faktiskt ganska tråkig, satt med urtrista Arial (ser det ut som) och en allmänt blek och ointressant layout. Istället har jag använt två små fälthandböcker med Sveriges 10 vanligaste matsvampar - de små spiralbundna häftena var lätta att ha med sig i skogen och hade betydligt bättre bilder.



Hur gick det då med våra svampkunskaper? Tja, först hände ingenting. Jag orkade inte läsa den tämligen träiga boken och när jag följde med ett gäng svampplockade vänner ut i Roslagens skogar blev jag ofattbart besviken:
Vi delade på oss och skulle leta kantareller. Jag gick runt i flera timmar och hittade inga gula alls - det var oktober och kallt ute. De andra kom tillbaka med hela ICA-kassar proppfulla med svamp (som naturligtvis inte alls var gul för det var ju bruna höstkantareller...). Jag tappade lusten helt. Kände mig grundlurad.

Något decennium senare gjorde vi allvar av att lära oss fler vanliga, svenska svampar. På min lista finns nu utöver de tre första även slemmig citronskivling, stolt fjällskivling, trattkantarell, både svart och rödgul trumpetsvamp, blek taggsvamp och flera andra. Jag är så glad för det, för nu blir skogspromenaderna bra mycket roligare. Men så satt jag och maken i början av hösten och tittade igenom de tummade svampböckerna (i år ska vi lära oss en svamp som heter blodriska) och fnös åt den tråkiga bokformgivningen. "Jag beställer en ny!" sa jag och köpte helt sonika samma bok som förut, eftersom det utlovades att den var omarbetad.

Döm om min förvåning när bokpaketet kommer med posten: det väger bly! (Jag har senare kollat och den väger faktiskt nästan två kilo!) Inuti kartongen ligger en alldeles underbar bok - tjock, inbunden, med den vackraste rygg man kan tänka sig, och med ett matt foto på omslaget (pluspoäng där). Över fyrahundra sidor i serietidningsstorlek, fulla med färgfoton tryckta på fint papper, intressanta texter satta i läsvänlig grad med snyggt typsnitt. Kan det verkligen vara samma bok som jag fick av svärmor för 21 år sedan? Snacka om reviderad upplaga!


Nej, jag är inte släkt med Bo Nylén eller har kompisar på bokförlaget. Jag bara måste berömma dem båda ändå, för det här är ett praktverk. Punkt slut.

Mina foton: Just idag har jag varit ute en liten sväng och hittat höstens kanske sista trattkantareller (innan det väntade snöovädret imorgon). En av bilderna visar ett uppslag i boken och en annan visar min gamla version av boken. Överst ser ni min svampkorg med färska trattisar och en bok som man verkligen inte släpar med sig ut...

Mitt betyg: Allra högsta betyg till allt - från formgivning till informativa texter och vackra, tydliga bilder.

Rekommenderas till: alla svampplockare i vårt avlånga land.

Snackis: Nej.

Länk till boken på AdLibris: INBUNDEN.

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt och hållet med! Även om jag inte ägt någon äldre version av boken.
    Bo Nylen släpper snart en ny bok, matsvampar i skog och mark, men det kanske du redan visste?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det visste jag inte. Just den här boken tror jag är med på årets bokrea, om jag inte missminner mig.

      Radera