måndag 25 november 2013

Helenas hämnd


Bokens titel: Helenas hämnd
Författare: Maria Gustavsdotter
Förlag: Pocketförlaget efter en överenskommelse med Historiska Media, 2013
Antal sidor: 346 + extramaterial

Det är ju rent märkligt hur bra författare Historiska Media har lyckats skramla ihop till att skriva historiska romaner i stafettform. Det här är den tredje boken jag läser och blir förtjust i! Boken ingår i serien "Släkten". Här kommer en kort resumé för er som inte slaviskt följt min blogg:

Den första delen skrevs av Katarina Mazetti och heter "Blandat blod". Jag har inte läst den.


Den andra delen skrevs av Karin Wahlberg och heter "Sigrids hemlighet". Jag har recenserat den här.



Den tredje delen skrevs av Catharina Ingelman-Sundberg och den heter "Tempelbranden". Jag har recenserat den här.


Den fjärde delen skrevs av Maria Gustavsdotter och den heter "Helenas hämnd". Som synes ett lika fånigt omslag som de tidigare...


Den femte delen skrevs av Ingrid Kampås och den heter "Drottningkronan", men den har ännu ej utkommit på pocket.

Helenas hämnd knyter an till de personer jag lärt känna i de tidigare böckerna, men här får vi följa Helena som bor i Västergötland - en bra bit från Uppland där den senaste boken utspelade sig - och hennes familj. Helena är en förmögen kvinna med tre halvvuxna barn: Lars, Agnes och minstingen Ingrid. Maken är död men familjen klarar sig bra på sin gård tillsammans med trälar och arbetare. Helena är kristen och drömmer om att låta uppföra en kyrka eller ett litet kapell till Guds ära.

En dag kommer Sten Haraldsson, hans bröder och morbror ridande till gården för att anhålla om Agnes hand. Sten är ättling till de huvudpersoner som presenterats tidigare i serien. Stens yngre bror Adam flirtar med lillasystern Ingrid. Båda flickorna är smickrade och glada, när deras mor och storebror efter mycket förhandlande går med på att gifta bort Agnes med Sten (och kanske Ingrid med Adam). Men livet blir inte alls som de båda flickorna tänkt sig. Långt ifrån...

Agnes far iväg till Sten Haraldssons gård och lever där i rikedom men utan kontakt med sin familj. Hennes nye make är inte den charmör han utgav sig för. Tvärtom slår han Agnes så ofta och så hårt att det får fruktansvärda konsekvenser. Den biten av romanen är svår att läsa, för det är klart att även idag är det många kvinnor som får utstå misshandel på samma sätt som den unga Agnes.

Även Lars och Ingrid som är kvar på gården med mor Helena lider svåra kval, av olika anledningar. Men Helena tar upp kampen för sin äldsta dotter och gör vad hon kan för att få hem henne igen.

Jag ska inte avslöja mer om handlingen. En liten grej bara: jag har så himla svårt för att läsa om korståg och pilgrimsvandringar. Vet inte varför men det är så tråkigt och jag önskar bara att de kunde komma fram till Jerusalem och sedan ta ett flygplan hem så jag slapp läsa mer om det.

Det är komplett obegripligt för mig hur man ens kan tänka tanken att till häst ta sig genom hela Sverige. Tänk då det dubbla för att ta sig ner till Italien! Och sedan båt över Medelhavet - på medeltiden! - det är helt ofattbart. Det är banne mig fullt i klass med att bestiga Mount Everest, i mina ögon. Inga bilar, inga tåg, inga flyg, knappt ens vettiga hästdroskor. Bara en sadel och en massa packning och så rida, rida, rida genom Europa i ur och skur för att få se det heliga landet. Jag förstår inte att de inte vände om redan i Danmark!

Maria Gustavsdotter har dock beskrivit en av de få pilgrimsfärder som jag läst vartenda ord av och det ska hon ha en eloge för, eftersom det egentligen inte intresserar mig. Dessutom bygger boken på fakta (så mycket fakta man nu kan ha om 1100-talet!) om Skövdes skyddshelgon den heliga Helena.

En obehaglig bok, såtillvida att den innehåller så mycket hustrumisshandel och elände, men mycket spännande, trovärdig, intressant och svår att lägga ifrån sig. Nu är jag på riktigt fast i den här serien. Ska "Drottningkronan" verkligen kunna leva upp till "Helenas hämnd"?

Betyg: Maria Gustavsson är helt okänd för mig, men nu kommer jag att hålla ett öga på henne. Mycket välskrivet, bra driv. Väl avvägd blandning av spänning i högt tempo och långsammare vardagsbetraktelser.

Rekommenderas: till dem som är intresserade av religionshistoria eller kvinnohistoria med action.

Snackis: Det finns en del att prata om, när det gäller kristendomens påbud om mannens överhöghet och kvinnans underlägsenhet som gör att kvinnor inte hade rätt att själva välja sina liv.

Länk till boken på AdLibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar