måndag 27 januari 2014

Mänsklig krocket + De vilseförda


Bokens titel: Mänsklig krocket
Författare: Kate Atkinson
Originalets titel: Human Croquet
Översättare: Lena Torndahl
Förlag: Forum, 1997
Antal sidor: 320 + extra

Som alla Kate Atkinsons böcker är denna lättläst samtidigt som den är så otroligt fint skriven. Den uppfyller alla mina förväntningar! Nu är det många, många år sedan jag läste boken men jag vill i alla fall ge den en kort recension för att den inte ska falla i glömska. Atkinson skriver så underhållande, roande och gripande men nästan alla hennes berättelser är sorgliga och lite märkliga. De flesta har nog hört talas om "I museets dolda vrår" men den här boken är minst lika bra.

Historien handlar om Isobel Fairfax som saknar sin döda mamma och flyter mellan olika tidsåldrar. Hon har svårt att skilja på dröm och verklighet - och för övrigt föredrar hon sitt låtsasliv i fantasin. Familjen Fairfax har bott på samma ägor i generationer och där, i det engelska landskapet, utspelar sig Isobels jakt på den försvunna modern och hennes bakgrundshistoria. Pappan gifter om sig med en tämligen enfaldig kvinna. Men vad är det egentligen som har hänt med honom och med mamman? Spännande och sorglig skildring av en flickas uppväxt och drömvärld.

På Adlibris verkar inte den svenska utgåvan säljas längre. Istället får man hålla till godo med denna vackra häftade utgåva på engelska:



Betyg: en bra bok att försjunka i.

Rekommenderas: till dem som gillar en lite märklig, sorglig och varm brittiska berättelse. 

Snackis: Mja, vet inte det?

-

Bokens titel: De vilseförda
Författare: Kate Atkinson
Originalets titel: Case histories
Översättare: Lena Torndahl
Förlag: Forum, 2005
Antal sidor: 282

Jag får väl säga samma sak som ovan: detta är lättläst, underhållande, djupt tragiskt och mycket roligt. Det är en spännande roman som jag knappt kunde lägga ifrån mig!

På Adlibris verkar inte den svenska utgåvan säljas längre. Precis som med boken ovan så får man köpa den vackra häftade utgåvan på engelska istället, som tycks ingå i en serie med ny formgivning/layout där alla omslagen harmonierar (det översta omslaget passar med alla de andra i serien, det understa är snarlikt men har uppenbarligen ett foto från en BBC-dramafilm på sig):





Boken är väldigt bra, om än lite förutsägbar ibland, och som sagt en sträckläsningbok med stort underhållningsvärde. Den handlar om den charmerande privatdetektiven Jackson Brodie som blir närmast manisk i sitt uppdrag att lösa tre knepiga fall med försvunna flickor. Vi får också följa några människors öden i skuggan av deras mördade anhöriga och hur de tacklar försvinnanden, mord, tidens gång - och Jackson.

Jag tyckte mycket om denna bok, även om jag inte kan säga att den har lämnat bestående minnen. När jag bläddrar igenom den nu, många år efter genomläsningen, så minns jag hur jag fullkomligt fastnade i den.

Betyg: en bra bok att försjunka i.

Rekommenderas: till dem som gillar en lite märklig, sorglig och varm brittiska berättelse. 

Snackis: Tror inte det.

-

Nu tror jag att jag måste köpa en av de få böcker jag inte har läst av Kate Atkinson:


Ni som inte läst något av henne kanske ska investera i hela den fina serien?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar