torsdag 4 december 2014

Borta bäst


Bokens titel: Borta bäst
Författare: Sara Kadefors
Förlag: Pocketförlaget, 2010
Antal sidor: 346 + extramaterial

Det är länge sedan nu, men 2001 belönades Sara Kadefors med Augustpriset för sin ungdomsbok "Sandor slash Ida". Jag har ännu inte läst den, men minns mycket väl uppståndelsen kring den. Några år senare, 2006, kom "Fågelbrovägen 32" som jag ska recensera vid ett annat tillfälle; en mycket bra bok med många moraliska frågor. Och sedan kom alltså "Borta bäst" 2009, som denna recension handlar om.

För mig är fortfarande Sara Kadefors ett namn jag mest associerar med radion, ärligt talat, för hur många gånger har man inte hört påannonseras att hon leder ett radioprogram? Men hon är också en mycket duktig författare och förutom romaner skriver hon tydligen dramatik (att döma av vad det står på omslagets insida).

"Borta bäst" är en bok som på många vis engagerar och ställer knepiga frågor om livsval, etik och moral. Den är också rolig, rent av lite tramsig och väldigt orealistisk många gånger, men jag försöker ha överseende med det mest utflippade och koncentrera mig på kärnfrågorna som är bokens behållning.

Kadefors skrivet lätt och ledigt, hela historien egentligen är komplett absurd och huvudpersonen Sylvia varken är trevlig eller trovärdig, men det viktiga här är att servera existentiella frågor på ett lättsmält och underhållande sätt. Så ser åtminstone jag på det.

Romanen handlar om den medelålders Sylvia som blivit hemlös och tvingas bo i en skruttig bil. Hon har inga pengar, hon sköter sin hygien på IKEA:s kundtoalett och hon käkar rester ur papperskorgar. Varför har hon hamnat i den sitsen, vad ledde dit? Hur mycket är tvång och hur mycket är egen fri vilja? Och allt det där som Sylvia tyckte var så viktigt - pengar, fint hus, lyckad man, välartade barn - spelar det egentligen någon roll?

Mitt foto: Ölburkarna får symbolisera de hemlösa som letar pantburkar på gatan.

Betyg: En osannolik historia och ett överdrivet märkligt leverne drar ner mitt betyg, men tanken är spännande och boken är klart läsvärd.

Rekommenderas till: dem som gillar lättsmälta bladvändare med sens moral och viktiga frågor.

Snackis: Det här borde vara en bra bokcirkelbok, med tanke på diskussionerna kring hur långt man själv skulle kunna gå och vilka val man själv har gjort.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar