fredag 10 september 2021

Återvunna boktips del 7

Jag har inte hunnit läsa något nytt på evigheter. Hur är det ens möjligt?! Jag scrollar igenom Storytel för att se om jag helt enkelt missat att lägga ut en recension. Men nej. Snokar på nattduksbordet och på golvet bredvid sängen, där det finns massor av böcker - men nähä, inget som är utläst.

Här kommer alltså ytterligare några återanvända boktips!


Ta hand om min mor av Kyung-Sook Shin
En vemodig skildring av en mamma som försvinner - först in i demens, sedan faktiskt på riktigt. Det är sällan jag läser böcker från Asien, men denna var mycket fin och läsvärd!


Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter av Jonas Gardell
Jag ska inte ljuga och säga att jag minns riktigt vad denna kortroman handlar om - det är över 20 år sedan jag läste den! - men jag minns tydligt såna saker som julfirande med släkten, ångest, stress, ännu mer ångest. pizza Hawaii med konserverad ananas på - samt det jag försökt illustrera på bilden: att man gärna sträcker sig in i affärens kylskåp efter en mellanmjölk med senare datum än den tetra som står längst fram... Jonas Gardell är så grymt bra som författare.


Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist
Jag har läst denna bok flera gånger (och det hör inte till vanligheterna). Att drabbas av ALS när man är mitt uppe i livet och barnen ännu inte ens är vuxna... jag kan knappt föreställa mig fasan. Det är en otroligt bra bok om livslängtan och dödsångest, sorg och glädje. Man skulle ju kunna tro att den är nästan oläslig, för det är så hemskt sorgligt, men jag tycker tvärtom att den är full av värme och tacksamhet över livet. 

2 kommentarer:

  1. Så mycket nostalgitripp med Gardell! Och jag älskar mellanmjölkbakgrunden.
    Jag har inte läst Lindquist men gillade de andra två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sent svar, jag har helt missat att jag fått en kommentar här! Nu var det länge sedan jag läste något av Gardell, men de tidiga böckerna tyckte jag väldigt mycket om. Nu i dagarna har han visst utkommit med en ny roman?

      Radera