måndag 18 januari 2021

Musiken i Sverige I-IV


AUGUSTPRISET 1994

Musiken i Sverige I-IV
Leif Jonsson
Bokförlaget T Fischer & c:o, 1994
429 + 488 + 544 + 592 sidor = totalt 2.053 sidor


Vilket osannolikt arbete den här mannen har lagt ner på sin Augustvinnande bok! Det är helt otroligt. Men jag kommer inte att läsa den, det är ett som är säkert.

"Musiken i Sverige" består nämligen av fyra band - inte rockband, utan här pratar vi böcker - och om nu själva ämnet hade intresserat mig (det gör det inte) så hade jag nog ändå inte orkat läsa allt detta. 

Del 1 heter "Från forntid till stormaktstidens slut" (den skulle ju kunna vara lite intressant, tänker jag, mest för att jag undrar över hur mycket material Jonsson hittat från medeltiden).

Del 2 heter "Frihetstid och Gustaviansk tid 1720-1810". (Hur får man ihop femhundra sidor om det?)

Del 3 heter "Den nationella identiteten 1810-1920".

Del 4 heter "Konstmusik, folkmusik, populärmusik 1920-1990".

Tycker nästan lite synd om juryn, faktiskt. Om man förväntansfullt erbjudit sig att sitta i en kommitté för att läsa årets utgivning av fackböcker så räknar man kanske inte med att tvingas plöja några hyllmeter om 1500-talets östgötska folkmusik eller 1840-talets patriotiska hyllningsvisor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar