måndag 18 januari 2021

Regi Bergman


AUGUSTPRISET 2008

Regi Bergman
Paul Duncan och Bengt Wanselius
Bokförlaget Max Ström, 2008
591 sidor

Det finns några Augustprisvinnare som jag vet redan nu att jag aldrig kommer att läsa, trots att det varit min föresats att läsa dem alla. 

En av dem är 2008 års vinnare i fackbokklassen: "Regi Bergman". Okej, slå ihjäl mig nu, men ärligt talat verkar det ohyggligt tråkigt att läsa en komplett redogörelse för Ingmar Bergmans liv som teater- och filmregissör och manusförfattare. Jag tänker inte låtsas att jag är det minsta intresserad, för det är jag inte.

Och sedan är det själva utformningen. Visste ni att boken väger 6,6 kilo? En och en halv bebis. Usch, så kan man inte säga! Tre påsar vetemjöl och ett paket äkta smör! En fet katt! Eller trettiotvå (32) ordinära pocketromaner.

"Regi Bergman" innehåller i runda slängar 1.100 foton. Vilket jobb att hålla koll på dem, beskära dem, numrera dem, skriva bildtexter och fotobyline (tänker jag som i detta fall är yrkesskadad). Men vill jag se ett tusen etthundra foton av en död regissör som viftar agiterat med armarna mot några kändisar som jag inte vet vilka de är?

I bild och text får vi följa mästaren genom ett långt, rikt liv. Boken beskrivs som ett gigantiskt mastodontverk. Nej tack, jag avstår. Inte minst för att jag inte har råd att köpa denna extravaganta bilderbok. (Skärmklipp från Akademibokhandeln 1.699:- och Adlibris 1.309:-.)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar