fredag 18 november 2016

När man talar om trollen...


... eller det kanske var en lite missvisande rubrik?

Men apropå att det sällan dimper in paket från förlagen till min bokblogg och apropå att jag inte heller vågar fråga om recensions-ex och apropå att jag blir superduperglad när det väl händer: ett paket till mig Åsne Seierstads otroligt intressanta "Två systrar". (Den ser jag fram emot att läsa! Tack Hanna på Bonniers.)

Det är obegripligt för mig att man kan vilja gå i döden för sin religion. Jag inser att det är så världen fungerar för väldigt, väldigt många människor och att tron på en gud är så stor att skräcken för döden tycks liten. Men för mig personligen är det som sagt obegripligt.

4 kommentarer:

  1. Håller med, fullständigt obegripligt. Just därför Seierstads bok verkar mycket intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar reportageböcker och hoppas att Seierstad ger en ganska samlad bild - släkt, vänner, lärare, barndomskompisar osv - för att man ska förstå hur NÅGON kan vilja rekryteras till ett blodigt krig i främmande land.

      Radera
  2. Jag har följt debatten i media om boken och jag tycker den verkar mycket spännande. Jag arbetar i ett område där många unga rekryteras till IS och det är ständigt debatterad fråga i skolan. Mycket intressant, ser fram emot att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara fruktansvärt, Anna! Att känna några av de här unga människorna eller åtminstone deras vänner eller syskon - och veta att de kanske reser mot sin död. Jag förstår det bara inte... Har inte hunnit hugga in på boken än (legat sjuk) men det ska bli spännande.

      Radera