tisdag 13 december 2016

Det som andra inte ser


Bokens titel: Det som andra inte ser
Författare: Al Brookes
Originalets titel: The Gift of Looking Closely
Översättare: Sanna Hellberg
Förlag: Vide förlag, 2016
Antal sidor: 263

Den unga Claire - tjugo-nånting år - bor ensam i sitt barndomshus i relativ avskildhet. Hennes pappa har flyttat någon annanstans, de umgås aldrig numera. Hennes mamma har dött. Några syskon har aldrig funnits. Claire arbetar på en plantskola i närheten och både människorna och sysslorna där upptar större delen av hennes liv.

Men Claire mår verkligen inte bra. Hon är grubblar, vandrar i skogen, samlar kottar och snäckskal och stenar, besöker den gamla övergivna kyrkogården, läser sin mammas kvarlämnade brev och funderar över sin ensamhet. Kan någon förstå hur tungt det är att vara Claire?

Författaren använder sig av andra person singular rakt igenom boken. Jag som är läsare inbjuds att byta plats med Claire för att lättare kunna förstå vad hon gått igenom. Jag får instruktioner, det är så jag tolkar författarens ovanliga grepp att använda ordet "du".

"Du går försiktigt. Betraktar de långsamma färgskiftningarna under fötterna. (---) Du skulle vilja slå in varenda plågsam tanke i ett skal, ett mjukt pappersskal som kunde få hårdna med tiden. Du föreställer dig ett rede med bleka ägg inne i huvudet. Du undrar om alla skulle få plats."

Jag gillar idén med att liksom bli styrd av Claire, som säger åt mig att prova att gå i hennes skor en stund medan hon berättar vad hon varit med om. Att hon inleder sina meningar med att säga "du går, du tittar, du tänker" för att instruera mig hur jag ska agera för att leva hennes liv.

Boken är mycket poetisk, vacker och långsam på ett tilltalande sätt.

Claire har lurats att hjälpa sin svårt sjuka mamma att begå självmord och jag trodde att mer av handlingen skulle kretsa kring detta, men det är snarare sveket som allting kretsar kring och som påverkar dottern i det dagliga livet.

Claire börjar besöka en rik och förtjusande dam, som ligger förlamad i sitt hem. Den visa gamla damen delger den unga kvinnan sin livsvisdom och läker hennes själsliga sår (och skänker bort en del av sin förmögenhet när hon ändå håller på). Njae... Jag ska inte avslöja för mycket, men just den här gumman är långt ifrån någon gammal raring och vi får verkligen hoppas att Claire mäktar med att stå emot hennes manipulationer.

Mitt foto: Samlingar av små vackra stenar förekommer flera gånger i boken.

Omdöme: Jag blev djupt tagen av det vackra språket och det fina sättet att mejsla ut huvudpersonen - som dessutom tilläts förändras under romanens gång. Boken bjöd på flera överraskningar och en del (mer eller mindre relevanta) stickspår. Skulle tro att det är en perfekt bokcirkelbok!

Länk till boken på Adlibris: POCKET.


Tack till Sanna på Vide förlag för recensions-exet! En fin överraskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar