lördag 31 december 2016

Twelve Days of Christmas: dag sex och sju


Underbara illustrationer av Saylem. Se förklaring nedan.

Ugglan & boken fortsätter på den engelska versen och nu har det hunnit bli många, många fåglar. Nästan tjatigt många, om jag får säga vad jag tycker.

En rapphöna, två turturduvor, tre hönor, fyra calling birds (jag var tvungen att googla vad det är egentligen och tydligen är det en amerikanisering av det engelska uttrycket colly birds som vanligen syftar på koltrastar och just när man pratar om fyra sådana är det Jesu apostlar Markus, Matteus, Lukas och Johannes man avser). Vidare fem gyllene ringar, sex gäss och sju svanar.


Jag har missat utmaningen så jag tar igen den i sista sekund. Här kommer mina förslag på dag 6 "...my true love sent to me six geese a-laying..." vilket ger oss möjligheten att skriva om gäss, ägg eller föräldraskap - och dag 7 "...my true love sent to me seven Swans a-swimming..." vilket ger oss svanar, att simma eller att bada.


En bok om föräldraskap skulle kunna vara "Pojken som kallas Det" av Dave Peltzer - där föräldrarna är ungefär de värsta föräldrar man kan föreställa sig i sin vildaste fantasi.


En bok om att simma och bada skulle kunna vara "Underbara kvinnor vid vatten" av Monika Fagerholm. Nu är det flera decennier sedan jag läste den men jag minns att den på riktigt innehöll sol, sommar, havsbad och strandhäng. En bra bok! Kanske skulle ta och läsa om den...


6 kommentarer:

  1. Jag har hört talas om boken Pojken som kallades det. Måste vara just ett förfärligt föräldraskap som du säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan hoppa över att läsa den. Man mår inte bra av sånt.

      Radera
  2. Visst är det massor av fåglar! Måste ha varit en värdefull gåva, tänker jag. Tack för dina tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, tydligen skulle en jungfru bli lycklig över att få dussintals med fåglar. Men nu har ju dikten urartat ännu mer, för nu får hon dansande damer och mjölkande pigor också :-)

      Radera