måndag 24 april 2017

Tematrio: Europeiska romaner jag borde ha läst

Lyrans tematrio denna vecka har temat "europeiska favoritböcker" men hon tycker att man nog ska försöka undvika engelska och franska böcker och istället fokusera på att tipsa om böcker från andra länder på vår kontinent.

Det går inte så bra för mig! Jag kan inte komma på något att tipsa om. Har just dissat de italienska tjejerna i Ferrantes bokkvartett och dessförinnan "Pinneberg" i det deprimerande Berlin.

Här kommer mina förslag till mig själv: se nu till att läsa de här. Hur länge ska de ligga i bokhyllan och damma? Kanske mina bokbloggarkompisar kan peppa mig?


Haren med bärnstensögon av Edmund de Waal
Visserligen är de Waal engelsman men historien utspelar sig över hela Europa, vad jag begriper. Har bara orkat några kapitel in i boken, trots att "alla" har lovordat den. Jag tror nog egentligen att jag skulle gilla den - vet inte riktigt varför jag inte kom vidare.


Ängeln på sjunde trappsteget av Frank McCourt
Mitt exemplar ser inte ens ut som ovanstående pocket, av den enkla anledningen att jag köpte boken för sisådär hundra år sedan. Men jag har ännu inte läst den! Pinsamt nog har jag tagit med mig denna irländska bok på sommarsemestrarna de senaste två-tre åren och varje gång deklarerat högljutt att i år ska jag minsann läsa den här omtalade romanen. Jag tror faktiskt att jag skulle gilla den, så vad är mitt problem egentligen?


Väggen av Marlen Haushofer
Jag har inte köpt boken - och varför inte det, kan man med rätta undra. Har legat på min önskelista hur länge som helst. Alla som läst den verkar helt tagna av den. Jag vill ju verkligen läsa den, hur kan det då komma sig att jag inte tar tag i saken? Kan kanske bero på att jag känt mig lite ömtålig ett bra tag och att boken inte direkt verkar vara en värmande feelgood...


11 kommentarer:

  1. Ängeln på sjunde trappsteget är så bra!

    SvaraRadera
  2. Läs "Väggen"! För mig var den något av en uppenbarelse, jag älskade den. Hemskt otäck, men fin samtidigt. De där bärnstensögonen var jag skeptisk till men alla andra i min bokklubb älskade den. Om det är till någon hjälp så blir den bättre efter ett tag, första delen är bara en massa segt namndroppande men när han berättar om hur släkten drabbades av andra världskriget blir det plötsligt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väggen måste jag väl läsa, har inte hört någon som INTE gillar den.
      Haren med bärnstensögon har så här långt varit en massa namn, adresser, fastigheter, redogörelser för inbördes relationer - ingen action, inget drama. Jag förstår inte... Men jag ska ge den en chans igen, för folk runt omkring mig har sagt att de blivit djupt berörda av den.

      Radera
  3. Haren med bärnstensögon och Ängeln på sjunde trappsteget är fina titlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Titlar är viktiga saker.

      Radera
  4. Ängeln på sjunde trappsteget läste jag för kanske tjugo år sedan (känns lika konstigt varje gång jag inser att saker faktiskt kan ha hänt mig för så många år sedan!) och älskade den. Sedan dess har så mycket hänt i livet och min boksmak har kanske ändrats, så ärligt talat vet jag inte om jag kan rekommendera den nu. Däremot tyckte jag väldigt mycket om Den gröna vägen, men den har du kanske läst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst den, men nu lade jag även den i min "vill-ha"-lista på nätbokhandeln :-) Får se hur mycket jag hinner läsa i sommar. Tack!

      Radera
  5. Ängeln på sjunde trappsteget läste jag för länge sedan. Den var så bra.

    SvaraRadera