lördag 13 maj 2017

Doftande romankaraktärer

För att få lite styrsel på bloggen igen, så utmanar jag er andra att fundera på hur ni tror att vissa fiktiva romankaraktärer luktar. Vilken parfym som skulle passa dem överlåter jag åt doft-proffs som Mrs B - men jag kan ju alltid ha en fundering kring andra lukter, både goda och läbbiga!


Hur luktar Alice?

Alma Svensson, mamma till Emil och Ida i Lönneberga, luktar nymanglade lakan och struken bomull. Det är jag säker på! Medan pigan Lina i samma hushåll antagligen luktar söt svett och färsk komjölk.

Den äckliga gubben i Torgny Lindgrens "Hummelhonung" luktar garanterat frän urin, fotsvett, flottigt hår och otvättad gammal farbror. Usch. Om det ens räcker...

I England går Barbara Havers omkring och luktar pommes frites och bränt kaffe, medan hennes chef kriminalkommissarie Thomas Lynley doftar gott av dyrt rakvatten och matchande deodorant.

Robin Hood luktar nog mossa, klorofyll och den där goda doften av rök från en öppen eld. Hans käresta Marian doftar antagligen av honung och mjöd, föreställer jag mig. Och lavendel, för det har väl vackra damer använt i alla tider.

Nå, vad har ni för förslag? Hur luktar några kända romanfigurer som ni tänker på?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar