torsdag 20 september 2018

Nattrodd


Bokens titel: Nattrodd
Författare: John Ajvide Lindqvist
Förlag: Novellix, 2018
Antal sidor: 40

Det här är ett utmärkt exempel på hur bra en novell kan fungera: ett kort och spännande utsnitt ur en människas liv, lätt att leva sig in i, engagerande, samtidigt som återblickarna är förklarande och tydliga.

"Nattrodd" är en ruskig skräcknovell, men denna gång utan zombies och de inre monster som annars kännetecknar John Ajvide Lindqvist. Jag skulle säga att det här är bland det bästa han skrivit, inräknat de många romaner som vunnit så stor publik. Jo, faktiskt.

Det som särskilt tilltalar mig är den vackra och lite vemodiga beskrivningen av Alice och Monika, barndomsvänner som delat det mesta genom sjuttio år. Förälskelser, flera äktenskap, många barn, framgångsrika karriärer (här lyckas Lindqvist vara väldigt aktuell och får mig dessutom att tänka att den upphöjda författaren Monika nog har lånat en släng av Kerstin Ekman...)

Nu är kvinnorna drygt åttio och närmar sig slutet av sina liv. En sista gång ger de sig ut på sin årliga övernattning på en klippö, så som de gjort varenda sommar. Dricker vin, pratar, samlar ved till lägerelden. Och upptäcker en ilandfluten gammal eka...

Mitt omdöme: Gillar massor! Vacker vänskapsskildring, mycket spännande.

Länk till boken på Adlibris: MINIPOCKET

5 kommentarer:

  1. Ajvide är lite för tuff för mig men titeln lockar.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst något av Ajvide ännu men är väldigt nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men va?! Jag har nog läst ALLT av honom. Och den här är väldigt bra, börja med den du.

      Radera
  3. Lol han är kille alltså har han en snopp

    SvaraRadera