onsdag 20 februari 2019

Risk för regn


Bokens titel: Risk för regn
Författare: Anna Fredriksson
Förlag: Månpocket, 2019
Antal sidor: 162

På etthundrasextiotvå sidor hinner man skriva betydligt mer än en vanlig novell men mycket mindre än en vanlig roman - och det är ett riktigt trevligt format, i mina ögon. Lagom långt för att man ska hinna lära känna huvudpersonerna och sätta sig in i historien, lagom kort för att det ska kännas som en snabbslukad bok (perfekt att ha med på pendeltågsresor och i väntrum).

Anna Fredriksson är duktig på att levandegöra människorna i sina berättelser. Här är de kanske onödigt förutsägbara men ändå: jag kan lätt se dem framför mig.

Lena är 55 år och nyförälskad i Staffan. De är båda frånskilda och har vuxna barn. Nu är det deras tremånadersdag och de ska ge sig ut på en bilresa över en långhelg för att hälsa på sina ungar i Örebro, Jönköping och Göteborg - och introducera sina nya kärlekar för dem och deras familjer.

Det blir förstås - givetvis! självklart! - diverse konflikter utmed vägen. Staffans enda barn skiljer sig väsentligt från Lenas tre. Den svala, tjusiga Filippa lever ett i det närmaste "perfekt" liv och efter att ha besökt henne ser Lena på sina egna barn med helt andra ögon. Glamourös lyx ställs mot sjaskighet och stök. Exklusiva trerättersmiddagar mot ketchupdränkt pasta. Skräddarsydda designerkläder mot urtvättade linnen och slitna jeans.

Inget går riktigt som det medelålders kärleksparet tänkt sig. Man kan undra om förhållandet ens klarar av att överleva helgen?

Min enda invändning mot den här boken är att jag inte blev fintad eller överraskad någonstans egentligen. Kanske är det just att texten är så kort som gör att det inte blir mer komplext? Men jag gillar verkligen de här Månpocket Exklusiv-böckerna så då får det vara så.

Länk till boken på Adlibris: MINI-POCKET DANSKT BAND
Länk till boken på Bokus: MINI-POCKET DANSKT BAND

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnade på den och den var verkligen en perfekt bilåkarbok. Fint att det handlar om mogen kärlek också. Vi är många som är 50+ som är ensamma och som kanske försöker få ihop livet med en ny relation. Jag gillade att det inte var så himla enkelt med mötena med de "nya" barnen osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just att de var i 50-årsåldern gillade jag också - det finns redan så många böcker om yngre människor som skiljer sig och hur de försöker hitta ett nytt sätt att leva ensamma eller med en ny partner. Det här var en lite annorlunda vinkel, där det saknades varannan-veckas-barn och deras nya styvföräldrar - men där det ändå fanns konflikter och "skav".

      Radera