måndag 10 juni 2019

3-lista: Sommar, sol, skrik, svartsjuka och stress


Jag har läst att flest skilsmässor inträffar i augusti, när man haft en lång semester tillsammans i en trång husvagn eller suttit i en möglig sommarstuga och ruttnat totalt på varann. Drömmen om lediga dagar förvandlades till storbråk, enerverande tjat, tristess och brist på något vettigt att säga till varann.

3-lista nr 6: När det hade varit bättre att jobba hela sommaren än att ha semester ihop! 
Även i romaner finns många trasiga sommarsemestrar, där man önskar att huvudpersonen hade fått sitta kvar på kontoret.

--

Förslag från Boktanken (tre väldigt bra böcker, denna gång!):

Klassikern "Bonjour tristesse" ("Ett moln på min himmel"), där huvudpersonen är en egotrippad ung kvinna som gör allt för att sabotera sin fars nya kärleksförhållande.

En svensk, modern klassiker är Kerstin Ekmans "Händelser vid vatten", som inleds en midsommarafton i norr då dagen aldrig tycks ta slut. Destruktiva relationer, ja, till och med mord.

"Min bästa väns fru" av Peo Bengtsson, där två par firar sommarn ihop på Österlen. men det finns flera känsliga hemligheter dem emellan - saker som nog aldrig borde ha sagts högt - som förstör hela den fina semestern.




9 kommentarer:

  1. Min bäste väns fru var ett bra tips, mycket läsvärd!

    Några andra semestrar och resor som gått snett: John Ajvide Lindqvist, Himmelstrand, Bra Uusma, Expeditionen (inte en semesterresa men har alla klassiska ingredienser som "vem packade fyra lådor silkeskravatter" och "varför kollade du inte lufttrycket i ballongen innan vi for; vaddå jag trodde du gjorde det"), och Marlene Haushofers skildring av en idyllisk solsemester i Väggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Damn you autocorrect: det ska stå BEA Uusma och ALPsemester

      Radera
    2. Jag har ännu inte läst "Väggen" för jag har hört om folk som mått dåligt i månader efteråt...
      Uusmas bok är FANTASTISK! Jag älskade den - men den handlar ju varken om sommarlov eller semester som sagt, även om man kan misstänka att ingenjören misstog sig och blandade ihop en farofylld färd på polarisen med en trevlig utflykt. Han måste ta priset som en av de mest verklighetsfrånvända personer jag stött på!
      "Himmelstrand" hade jag på min lista faktiskt :-) Där kan man snacka om en solig husvagnssemester som blir ett veritabelt blodbad.

      Radera
    3. Väggen är ju ingen solsemester....?!?

      Radera
    4. inte semester i någon form, hård kamp för överlevnad av Marlen Haushofer, filmen vågar jag inte ens titta på.

      Radera
  2. Cécile är inte smart som inte låter sin far ha det trevligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väl inte så himla trevlig överhuvudtaget.

      Radera
  3. Bengtssons bok var riktigt bra! En riktigt dålig semester som gav mig stark ångest hittar du i Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har jag läst och tyckte precis som du att den var lätt ångestframkallande.

      Radera