lördag 31 juli 2021

Återvunna boktips del 1

På Boktankens Instagramkonto har jag lagt upp några av mina tidigare boktips. Det går ju faktiskt utmärkt att läsa böcker som har fem eller tio år på nacken! Ibland blir man ju påmind om en bra bok som man tänkte läsa men sedan glömde bort.


Överlevarna av Wendy Holden
Jag har läst hur många böcker som helst om Förintelsen. Trodde det skulle vara svårt att få mig intresserad av ytterligare en - i synnerhet med påskriften "Tre unga mödrar och deras otroliga historia om mod och överlevnad". Men det är precis vad den handlar om och den är mycket, mycket bra: välskriven, läsvärd och omskakande.


Öster om bergen av David Guterson
Oväntat finstämd bok om existentiell ångest, livsglädje, död, vänskap och ensamhet. Och malört. Väldigt mycket om malört.


Ät mig av Agnes Desarthe
Medelålders Myriam startar en personligt inredd, liten och unik restaurang som hon kallar "Chez moi" (eftersom hon både bor och arbetar där). Hon flyr undan skuld, skam och jobbiga tankar. Det här är en fransk feelgood som jag läste för tio år sedan. Trevlig, men jag minns att jag hade velat komma huvudpersonen närmare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar