torsdag 8 juli 2021

Offergudar



Bokens titel: Offergudar
Författare: Agneta Arnesson Westerdahl
Förlag: Historiska Media, 2021
Antal sidor: 368

Vikingatiden har alltid fascinerat mig, ja, all historia egentligen - och därför slukar jag gärna böcker som denna. "Offergudar" är sista delen i en trilogi, där jag läst den första boken men inte den andra. Kan säga att det var inga som helst problem att hoppa över tvåan - allt var fullt begripligt ändå. 

Huvudpersonerna Saga och Rhani från den första boken har nu hunnit bli medelålders och det är främst deras unga, vackra dotter Rindi vi får följa. Hon har lovat bort sig till den före detta slavhandlaren Ormika, med vilken hon tycks ha delat äventyr och farliga strapatser i bok nr 2. Nu färdas Ormika och Rindi tillsammans med hennes föräldrar och en handfull trälar upp mot Järnrikeland (Dalarna) där de ska köpa järnmalm för kung Anunds räkning. De räknar med att tjäna en bra hacka på detta.
 
Vad de däremot inte har räknat med är att kung Anund blir förälskad i Rindi och får henne att stanna kvar på kungsgården i Uppsala medan resten av gänget drar vidare - och att kungen har en bror som hatar honom och gör allt för att komma över hans rikedomar (trots att han själv faktiskt också är kung på Birka). Mellan de båda bröderna skickas såväl sändebud som spioner och man vet aldrig riktigt vem man kan lita på.

Och den överjordiskt vackra Rindi då? Hon som ska välja mellan ungdomskärleken Ormika och den underbare kung Anund? Hon kan inte välja, visar det sig, så boken igenom väljer andra åt henne: hennes föräldrar, hennes båda "pojkvänner", ödet och diverse omständigheter. 

Den här biten gör mig lätt gråhårig. Rindi vill ha dem båda. Hon får dem båda. Hon förlorar dem och återfår dem, och förlorar igen... och hela tiden åtrår hon båda två. Samtidigt som de båda unga männen hatar varann så djupt att de slåss, manipulerar och gör allt för att ta kål på varann. Hela livet igenom. Fanns det verkligen inga andra sexiga och charmiga tjejer i hela Sverige vid denna tid?!

På många vis återupprepas mor Sagas liv: hon var också ofantligt vacker, hittade en Thorstein som hon älskade, hittade en Rhani som hon också älskade, killarna slogs om henne, båda fick henne, en av dem dödade den andre lite halvt av misstag... och just så blir sedan dotterns liv också.

Den stora behållningen med denna bok - som jag tyckte mycket om även om jag inte alls gillar det tramsiga triangeldramat - är skildringen av det vardagliga livet under vikingatiden. Det är levande beskrivet och detaljerat, så att jag lätt kan känna att jag är med dem i skeppet, på hästryggen, i vävstugan, i blotsalen eller ute på tunet. 

Och bokens titel, "Offergudar", anspelar just på det stora skiftet mellan Vite Krist och asagudarna, på folket som blotade och de som vägrade blodsoffer. Författaren är skicklig på att leva sig in i livet för såväl trälar som fria män, och berättar trovärdigt om deras liv. Det är kärlekshistorierna som jag har svårt för och i mitt tycke tar de upp för stor plats. Jag hade hellre läst mer om livet på gårdarna och ute på haven!

Tack till förlaget för recensions-exet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar