onsdag 22 mars 2023

Försvunnen



Bokens titel: Försvunnen - Handbok i att hitta en medmänniska
Författare: Åsa Erlandsson
Illustrationer: Martin Thelander
Förlag: Bokförlaget Max Ström, 2021
Antal sidor: 141

Som ledare inom Friluftsfrämjandet har jag en god utbildning i Hitta Vilse, förstahjälpen för både barn och vuxna, krishantering, riskkalkylerande och friluftsliv. Jag försöker också läsa på själv, för att vara maximalt förberedd om det skulle hända mig eller "mina" barn något. 

Förutom att jag alltid bär med mig förbandsväska, fulladdad mobil med SOS-appen nedladdad, reflexer, pannlampor, förstärkningsplagg, mat, dryck, ved, redskap och väldigt mycket annat så känns det bra att ha KUNSKAPEN om hur jag räddar mig själv och andra om vi råkar ut för olyckor eller kriser av skiftande slag.

Största skräcken är att ett barn skulle försvinna i skogen. Därför köpte jag boken "Försvunnen" av Åsa Erlandsson - och jag kan härmed meddela att den blev en omedelbar favorit! 

Jag har redan läst den två gånger och i söndags drillade jag barnen i en del av innehållet. Bland annat gick vi skallgång eftersom vår maskot hade flugit i förväg (han är en kråka!) och nu kunde ingen av oss hitta honom.

Det här är en fantastiskt bra bok: lättläst, perfekt indelad i logiska kapitel, spännande (jo, faktiskt!) och med massor av matnyttig fakta om hur det går till när man själv går vilse eller om någon annan försvinner. Fina och informativa illustrationer av Martin Thelander. 

Jag misstänker att en del av boken lär vara inaktuellt om bara några år, när det gäller procentsatser och arbetssätt. Själva grejen med att överleva när man inte hittar hem, den är nog densamma även om tio år.
Här finns all fakta man kan behöva om polisens arbete, frivilligorganisationernas (stor tyngdpunkt på Missing People genom hela boken), sjö- och fjällräddningen samt hemvärnet. Vi får veta exakt hur allt går till från att larmet kommer in till hur försvinnande prioriteras och hur man arbetar under timmar och dagar därefter. Mycket intressant! Rekommenderas starkt till alla och envar. 

Jag lär läsa min tills den ramlar i småbitar!

2 kommentarer:

  1. Låter intressant! Lite som prepping fast till utflyktsformatet? Jag har hela mitt liv trott att jag inte kan gå vilse. Trots flera tillfällen där motsatsen har bevisats. Jag brukar däremot inte gå så mycket vilse och hittar ju förr eller senare rätt igen, men ibland har jag tänkt att det där högmodet kommer bli mitt fall en dag. (om inte annat så kan det ibland bli många steg i stegräknaren)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt sent svar - men ändå. Kanske är det lite prepping, men mest handlar det om kunskap, inte prylar. När larmar man lämpligen? Vad händer när larmet kommer in? Vad kan man göra för att hitta den som kommit bort? Vad kan den som kommit bort göra för att bli hittad (om den vill det - en stor andel av de personer som försvinner gör ju det för att de ämnar ta livet av sig). Jag tyckte att det var oerhört bra att se det både ur synvinkeln "jag har gått vilse" OCH "hjälp, min familjemedlem verkar ha försvunnit/gått vilse". Matnyttig info, inget lull-lull, raka puckar :-)

      Radera