lördag 29 mars 2014

Fruset offer


Bokens titel: Fruset offer
Författare: Giles Blunt
Originalets titel: Forty Words for Sorrow
Översättare: Ulf Gyllenhak
Förlag: Månpocket, efter en överenskommelse med Albert Bonniers Förlag, 2003
Antal sidor: 476

Jag har lite svårt för det där med sammanbitna, maskulina poliser/kommissarier/detektiver som har blivit avsatta eller omplacerade efter att ha skjutit någon elaking i närstrid eller motsatt sig chefens order (för att rädda ett offer förstås) - de där tysta, machokillarna som dricker aningen för mycket, gärna är ensamvargar (eller ogärna, men de hittar ingen som lever upp till deras höga krav), som har småknepigt med sociala koder och hur man kanske borde bete sig.

Boken har fått fina omdömen av de många svenskar som kryssat i betyg eller kommentarer på olika ställen på nätet. Själv tycker jag att den var spännande och inget mer. Det finns många välskrivna kriminalromaner av den här kalibern, även om bokens omslag påstår något annat. Det här är inget unikt, även om förlaget låter påskina det.

Det enda som riktigt sticker ut, är de fina beskrivningarna av det ödsliga kanadensiska landskapet och småstadens befolkning. Jag får god lust att åka dit!

Historien i övrigt är inte mycket att hänga upp sig på. Ungdomar som försvinner från den sömniga lilla småstaden Algonquin Bay med den bitande polarkylan. Har de kidnappats, mördats, förts bort mot sin vilja - eller helt enkelt rymt hemifrån? En ung flicka, Katie, hittas död i ett gammalt gruvschakt och kriminalaren John Cardinal får hand om fallet eftersom han engagerat sig redan tidigare i flickans försvinnande. Samtidigt får han en ny (kvinnlig!) kollega på halsen och misstänker starkt att hon är satt att spionera på honom. Men så försvinner ännu en tonåring och det blir bråttom att lösa gåtan. Oj, ska John hinna i tid?!

Betyg: Spännande - och inget mer.

Rekommenderas till: dem som gillar kriminalromaner där tiden rinner ut...

Snackis: Nej, verkligen inte.

Boken säljs inte längre på svenska, tycks helt ha utgått ur sortimentet, men den engelska pocketvarianten går att hitta:



1 kommentar:

  1. Jag hittade denna på bokbörsen. Eftersom jag helst vill läsa serier i ordning så fick jag leta ett tag efter den, men jag har inte läst den än.

    SvaraRadera