söndag 16 mars 2014

I stället för dig


Bokens titel: I stället för dig
Författare: Sofie Sarenbrant 
Förlag: Damm förlag, 2012
Antal sidor: 286

Det här får mig att tänka på Laura Trenters ungdomsböcker. Men det kanske är elakt mot henne? Okej, tänk er en rapp och snärtig ungdomsdeckare i stil med just Laura Trenter eller Martin Widmark, där tempot är högt och handlingen skruvad och man vet att allting kommer att sluta bra. Lite Scooby Doo kan vi slänga in när vi ändå håller på och drar paralleller. Typ: på slutet märker de hjältemodiga ungdomarna (eller hunden) att tjuven/spöket/skurken/monstret egentligen är en elak gammal gubbe med en mask på sig.

Jag har inte läst något av Sofie Sarenbrant tidigare, men varit suktad att läsa "Vecka 36" för den har så snyggt omslag. Det har förvisso den här boken också.

Jag fattade ju inte att den bok jag har läst är en direkt fortsättning på just "Vecka 36" och att även om de sägs vara fristående så rekommenderar alla mina bokbloggarbekanta att man läser dem i tur och ordning. Ojdå! Jag som läste den här utan att ha ens bläddrat i den första. Men jag kan rapportera att det går utmärkt bra och för en gångs skull stämmer det att fortsättningen är fristående. Tack för det, Sofie och förlaget! Annars hade jag känt mig hemskt lurad.

Tydligen handlar den första boken om hur en ung småbarnsmamma kidnappas och misshandlas och hålls fången någonstans i Skåne. Hon är gravid och har bara en kort tid kvar innan förlossningen. Barnet föds i den låsta källaren och tas ifrån henne. Vad boken i övrigt går ut på, vet jag inte. Den här fortsättningen handlar om hur livet är för Sofie, hennes man Tobbe och deras dotter Nicole nu sexton år senare. Lilla småungen Nicole har blivit 18 år och tagit körkort och pluggar på gymnasiet. Bebisen Adam är fortfarande försvunnen.

Boken är helt okej men inte mer än så. Nicole är så jädrans spånig och ouppfostrad och korkad så hon måste vara hämtad ur filmen "Scream", ni vet den som driver med skräckfilmer? Där snygga tjejer (Nicole är vacker som en fotomodell) slänger med håret och putar med brösten samtidigt som de går in i det mörka huset där en massmördare befinner sig. Alltid utan att ringa polisen, alltid trots att de borde begripa bättre. Den där Nicole är i mina ögon dum som ett spån och framfusig på gränsen till att man undrar om hon har någon störning. Det är inte normalt - eller vettigt! - att bete sig som hon gör.

Det tog mig två kvällar att läsa ut hela boken. Swisch så var den utläst! Väl värd sitt reapris men inte något jag kommer att minnas särskilt länge.

Betyg: En tevedeckare i två avsnitt att sända på julhelgen när alla dästa sjunker ner i soffan och vill bli underhållna utan att tänka särskilt mycket på innehållet.

Rekommenderas till: folk som någon sorts kombination av chic-lit och mysdeckare.

Snackis: gäsp.

Länk till boken på Adlibris: KARTONAGE och POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar