torsdag 27 april 2017

Helgfrågan: Bloggarnas betydelse

"Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar? Tipsa gärna om en bok ni tror INTE fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare." skriver Mia på sin blogg.

Jag har funderat på det där. Det måste rimligen kosta dem en hel del att skicka böcker, ofta inbundna dessutom, inklusive emballage och porto. Ingen billig historia, skulle jag tippa. Å andra sidan kan de ju för den insatsen få jättefina omdömen som lever kvar länge på nätet - många av oss länkar till Bokus, Adlibris och andra inköpsställen. Våra recensioner hamnar inte i pappersinsamlingen.


Bild från SVT:s hemsida.

Jag är ju inte litteraturvetare, har inte pluggat någon litteraturkunskap på högskolan, kan sällan dra smarta slutsatser eller göra klipska jämförelser på det vis som en utbildad recensent kan. Det är med stor behållning jag läser dagstidningarnas recensioner eller lyssnar på Babel.

Men att se vad mina bokbloggande vänner har tyckt om en bok är väldigt givande, av andra anledningar. Kanske har man hittat några som man litar på, vet att de gillar samma böcker som man själv gör. Då väger deras omdömen tungt.

Jag har bra koll på vad det kostar att sätta in en liten kvartssidesannons i lokaltidningen här i våra Stockholmsförorter. Det är lite olika från kommun till kommun, men i runda slängar tiotusen kronor. (Jag vet, för jag gör de där annonserna och har alla prislistor.) Summorna för att annonsera i DN eller Svenskan ska vi inte tala om... För de flesta företag är det overkligt mycket pengar! Sett ur den synvinkeln är nog en inbunden bok en ganska modest investering.


Mia undrar om vi kan ge exempel på en bok som antagligen inte hade uppmärksammats så mycket om det inte vore för bokbloggarna. Jag misstänker att "Ordbrodösen" kvalar in där.

Jag har inte själv fått den eller läst den, men i stort sett varenda bloggare jag följer har ju läst den - och det är ingen hejd på hur översvallande de har varit i sina recensioner. En så bra bok kan förstås stå på egna ben, men jag misstänker att den enorma skjuts som debutanten fått i sin karriär till stor del kommer sig av bokbloggarnas enorma kärlek.


14 kommentarer:

  1. Ja tänk vad det kostar att annonsera i tidningen då måste de vinna på att låta oss bokbloggare recensera. Ordbrodösen köpte, just därför alla skrev den var så bra.👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, där ser man hur gerillamarknadsföringen ger effekt!

      Radera
  2. Ordbrodösen har jag fått vetskap om genom andra bokbloggar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så var det för mig med - bloggarna var dessutom tidigt ute och skrev om boken innan jag såg andra uppmärksamma den.

      Radera
  3. tidningar och tv intressant att ta del av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter ett tag lär man sig också vilka recensenter som man "klickar" med.

      Radera
  4. Tror det ligger mycket i det du skriver. Och jag upptäckte Ordbrodösen just genom alla de bloggare som skrev om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det nog ofta. Och förhoppningsvis är det inte bara bokbloggare som tipsar varann intern, utan många utifrån läser våra inlägg och blir inspirerade.

      Radera
  5. Jag tror att vi bokbloggare generar rätt mycket "gratis" reklam som sprider sig som ringar på vattnet. Bokbloggare är nog en utmärkt plattform för förlag och författare att utgå ifrån för att sprida reklam om sina böcker. Vi de flesta av oss vanliga läsare utan vare sig utbildning eller liknande men därigenom når vi kanske också ut till väldigt många fler, den den sk breda massan. Ordbrodösen är verkligen ett bra tips på just en bok som nog fått en massa extra skjuts tack vare bokbloggarnas kärlek =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också vi når en annan målgrupp, folk som kan känna igen sig i oss och tänka "hon brukar gilla de böckerna jag läser - jag gillar böckerna hon läser" och så inspireras man att läsa något som vi rekommenderar.

      Radera
  6. Tror att du har rätt både generellt och när det gäller Ordbrodösen. Jag fick den från förlaget utan att ha bett om den. Brukar då sällan prioritera att läsa, men kunde inte motstå för boken verkade så fin. Och det var den ju, vilket bland annat jag skrev om. Lyckad förlagssatsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just i fallet med Ordbrodösen måste man ju säga att det var en framgångsrik satsning att dela ut den till så många bloggare - inte ens en bra bok säljer sig själv, men med hjälp av djungeltelegrafen kommer man långt.

      Radera
  7. Många nämner Ordbrodösen, inte konstigt man blir nyfiken på den!
    Tycker precis som dig att både litterärt välutbildade yrkesrecensenter och vanliga bokbloggare har en funktion att fylla, de ena behöver inte utesluta de andra, kompletterar varandra bra i målet att lyfta fram böcker och läsning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Det är tråkigt när tidningarna drar ner på kultursidorna, sparkar litteraturvetarna och filmkritikerna och bara låter dem få beställningsjobb. Bloggarna fyller en viktig funktion, men det gör proffsen också och jag ser helst att vi just kompletterar varann.

      Radera