lördag 14 oktober 2017

Rätt svar på bokcitaten:

Det var tydligen knepigare än jag trodde, det här med citat ur böcker. Jag som tänkte att jag lämnade hintar i texterna...

Bok A är Åsne Seierstads oerhört viktiga bok om de två norska systrarna som blir IS-brudar i Syrien. Försökte plocka ett avsnitt ur "Två systrar" där man tydligt ser den ena flickans radikalisering.


Bok B är en av mina favoriter och jag trodde att jag röjde den genom att ta ett stycke där Karin Bojs berättar om hur impopulära vissa DNA-fynd är, för dem som vill se någon sorts nordeuropeisk "ras" som svenskarnas ursprung. Lion´s Library genomskådade mig när hon gissade på Augustprisvinnaren "Min europeiska familj de senaste 54.000 åren".


Bok C trodde jag var svårast, men den lyckades ju Vargnatt knäcka: den fantastiskt detaljerade historien om Sir Arthur Conan Doyle och hur han försöker ta livet av sin egen skapelse: Sherlock Holmes. "Från Holmes till Sherlock", lysande berättad av Mattias Boström.


Bok D var jag säker på att varenda en skulle klara. Dels för att "Karin" nämns, dels för talspråket som är så speciellt, dels för att det handlar om andra världskriget - men främst för att hon skriver om Vasastan. Det är förstås Astrid Lindgrens "Krigsdagböcker 1939-1945" som jag vet att många av er har läst.


Bok E var nominerad till Augustpriset förra året och blev mycket omskriven, så jag trodde inte den skulle vara så svår. Det är "Fattigfällan" av Charlotta von Zweigbergk, en ögonöppnare för många då den berättar om hur skamfyllt det är med fattigdom - och att fattigdom i en storstad i Sverige idag inte ser ut så som många tror.






8 kommentarer:

  1. Men skäms på mig ändå! Jag har ju läst både B och D!

    SvaraRadera
  2. Jätterolig utmaning! Jag var på rätt spår med både A, B och D och fattade ju vad C handlade om men hade inte koll på att det fanns en bok om detta... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...nej, nej, jag var på helt FEL spår på B, jag tar tillbaka. Jag blandade ihop Hagerman och Bojs.

      Radera
    2. Boken om Sherlock är sådär vansinnigt nördig som jag bara älskar. Författaren kan allt och lite till. Han hoppar in på stickspår precis hela tiden och det är lika intressant ändå.

      Radera
  3. Kul sak du hittade på :) Men det är svårt när det är svårt ;)

    SvaraRadera