måndag 28 januari 2019

Allt var inte bättre förr


Visst är det bra; först skryter jag om mina 200.000 besök - och sedan går jag i ide?! Inte vidare sympatiskt. Så blir det när verkligheten kommer emellan. 

Jag har under den gångna veckan läst Niklas Natt och Dags "1793", säkert sist i Sverige. Inte för att jag inte velat läsa den tidigare, men ibland får man invänta pocketutgåvan och en lucka i all annan läsning.

"1793" är en fantastisk bok på många vis. Den påverkade mig så mycket att jag drömde om den på nätterna - alla de där hemskheterna som huvudpersonerna råkar ut för.

Det var inte bättre förr. Om det är något jag bär med mig av den här storsäljaren så är det svälten, kylan, supandet, hungern, de svåra sjukdomarna, det hårda slitet. Och allra mest: maktlösheten! Fy tusan vad vi människor utnyttjar varann. 

4 kommentarer:

  1. Det är verkligen en mörk men bra bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Jag skulle skrivit en recension, men det kom sjukdom emellan (igen...).

      Radera
  2. Har försökt lyssna på den men tyvärr inte alls kommit in i den. Tänker att den säkert kommer som tv-serie så jag får ta del av berättelsen den vägen istället. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mycket om språket men föreställer mig att de lite gammalmodiga meningsbyggnaderna gör sig bättre i skrift än i tal. Ja, du, den blir säkerligen tevefilm. Hu, vad läskig!

      Radera