måndag 7 januari 2019

The Soundtrack of My Blog: Ögonblicksbilder ur ett liv


Finns det någon musik som sammanfattar min bokblogg? Jag har aldrig ens tänkt i de banorna - men när Kulturkollo bjöd in till "The Soundtrack of My Blog" så började jag fundera.

Vad kan man säga om Boktanken?
1. Det handlar i stort sett bara om just böcker.
2. Jag tar (nästan) alla foton själv.
3. Jag har en ambition att läsa samtliga Augustprisvinnare.

Vad kan man säga om min läsning?
1. Ofta inriktad på svenska författare.
2. Handlar i hög grad om kvinnor.
3. Mestadels skönlitterär.

Vad är då ett "soundtrack" till min blogg? 
Måste ju vara något av och med en svensk artist, tänker jag. Och det bör handla om livet, döden, kärleken och vemodet, det sprudlande och det dämpade. De där små fragmenten som glöms bort eller minns för all framtid. Ögonblicken.

Jag väljer två vackra sånger: Cornelis "Sommarkort - En stund på jorden" och Menkes "Moln". Båda två är såna som jag kan lyssna på hur många gånger som helst! Extra roligt är väl att Menkes vackra visa är en tonsatt dikt av Karin Boye - passar perfekt på en bokblogg.

Somliga säger vi lever i evighet
fast döden är det sannaste som de vet.
Andra säger lyckan finns i ett ögonblick
fast de aldrig hann ifatt det de fick.

I kärlek och hat,
fiende, kamrat.
Glädje och sorg,
hydda och borg.
Tar vi ett kort på barnen i sommartid
när de dansar, när vi dansar.
En stund på jorden.

---

Majestätiska moln
Genom livet, genom döden
Gå de leende fram
I en strålande sols sken
Utan skymmande oro
I eter så klart ren
Gå med storstilat
stilla förakt för sina öden.

14 kommentarer:

  1. Så fint! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för inbjudan! Musik väcker många känslor och kan många gånger vara väldigt privat, på något märkligt vis.

      Radera
  2. Fint skrivet! Blir glad av att läsa! Menke hade jag helt missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag med, ska jag erkänna. Hon dök upp under försommaren tack vare att Spotify menade att jag gillar annat som liknar henne - och då skyndade jag mig att spara just "Moln" på alla möjliga spellistor :-) Så fin!

      Radera
  3. Åh, vilka fina val! Just ”Sommarkort - En stund på jorden” är en av mina absoluta favoriter, tröttnar aldrig på att höra den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, den tröttnar man inte på! Det är både texten och hans trygga djupa röst som gör den så fin. Tack för din snälla kommentar.

      Radera
  4. Cornelis var ju fantastisk. Bra val!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - och tack för din kommentar! Blir så glad när folk tar sig tid att skriva något litet.

      Radera
  5. Svar
    1. Tack ska du ha!
      Cornelis visor har präglat så många av oss. Menke har en fantastisk röst och känsla - jag hoppas fler upptäcker henne.

      Radera