tisdag 25 augusti 2020

Svärmodern (The mother-in-law)


Bokens titel: Svärmodern
Författare: Sally Hepworth
Uppläsare: Maria Lyckow
Originalets titel: The Mother-in-Law
Översättare: Christoffer Holst
Förlag: Printz Publishing, 2019
Antal minuter: 9 tim 3 min

Nu plagierar jag rakt av den text jag skrev på Instagram för några veckor sedan:

Jisses, vad hon gapar över mycket, Sally Hepworth! Tonårsgraviditeter, förbjudna förhållanden, hem för ogifta mödrar, otrohet.

Ofrivillig barnlöshet och alla potentiella lösningar på den. Aktiv dödshjälp och mord, dråp, hämnd och hat. 

Mammor som dör unga, mammor som överger. Svärmor vs ingift ung kvinna. Invandrare utan jobb. Ja, men vad tusan, jag slänger in flyktingkvinnor som föder barn på golvet också!

Det är en lysande idé hon har, författaren: att vi vet väldigt lite om varann även i våra närmaste relationer. Vi kan inte allt om varandras bakgrunder. Vi dömer varann utan att känna till allt. 

Handlingen, som utspelar sig i Australien, kretsar kring Lucy och hennes svärmor Diana. Vi får möta hela familjen: Lucys man och hans syster, som har samma mamma men olika fäder. Systerns vidrige man. Lucys små barn och pappa figurerar i bakgrunden, liksom hennes mor som dog ung. Åtskilliga affärskompanjoner och vänner. Diana får vi följa både i nutid och under hennes tonårstid, med och utan mannen som blev hennes make och barnens pappa. 

När Diana i bokens inledning hittas död, dras en polisutredning igång eftersom man inte vet om det hela är sjukdomsfall, mord eller självmord. Det visar sig att alla familjemedlemmarna har olika åsikter om den saken, och att de alla har pusselbitar till sanningen.

Mitt omdöme: Jag gillar idén, men tyvärr är det yxigt utfört. Lite för mycket om allt, lite för ytligt och oengagerande. Lucy lär vi aldrig riktigt känna, vilket är synd när boken hade sån potential.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar