lördag 16 oktober 2021

Det enda jag vill är att leva


Bokens titel: Det enda jag vill är att leva
Författare: Birgitta Bergin
Uppläsare: Anna Maria Käll
Förlag: Piratförlaget, 2021
Antal minuter: 9 tim 40 min

Nike är butiksbiträde i en klädaffär i Stockholm och hennes man Elvis jobbar på restaurang. De är båda i fyrtioårsåldern och har levt ihop länge. Paret har inga barn - Elvis ville aldrig och nu är det nog försent - och inga föräldrar. Det har knappt ens några vänner, för de tillbringar all tid tillsammans. 

Men Corona-året vänder upp och ner på deras tillvaro: båda får gå hemma eftersom jobben nästan upphört. De är oroliga för ekonomin och de är väldigt rädda för att bli smittade med viruset. Alltså lever de ett isolerat liv, där de inte umgås med några andra. Tyvärr är det inte särskilt kärleksfullt och varmt mellan dem längre: Elvis dikterar villkoren, styr och ställer, lägger sig i allt Nike gör och visar väldigt lite omtanke och äkta kärlek.

Så fattar Nike två beslut som kommer att ändra hennes liv: hon tar kontakt med en gammal kvinna som hon blir vän med och hon anmäler sig till en akvarellkurs. Elvis är verkligen inte nöjd med någondera och försöker sabotera för henne, men hon står på sig: målningen och den nya vännen är viktiga för henne! Det är också genom dem som hela hennes liv förändras, då hon börjar ifrågasätta sina val och bestämmer sig för att leva livet lite mer till fullo.

Jag lyssnade på den här ljudboken, bland annat under en längre bilresa, och tyckte mycket om den. Visserligen är det rätt givet vad som ska hända och vad de olika personerna ska göra men det stör mig inte alls: det är en fin berättelse om att välja livsglädjen och ta vara på sitt enda liv.

2 kommentarer:

  1. Det låter intressant - och tänk att det gått så mycket tid att folk har hunnit skriva böcker om pandemitiden redan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt galet!
      Jag kunde förutse nästan precis allt som hände i denna roman, men då tänkte jag faktiskt på något som DU skrev för länge sedan i en kommentar till en annan bok jag läst: att om man slukar så många böcker som vi gör så är det väl inte konstigt om man genomskådar de flesta intriger ganska snabbt. Det är inte lika lätt att dupera mig som om jag vore hälften så gammal och sällan läste böcker. Den här romanen är väldigt lätt att lista ut även sido-historierna, men för mig var det ändå en trevlig ljudbokslyssning under en långkörning.

      Radera