tisdag 2 november 2021

Tisdagskvintett: Från mina hemtrakter!

Tisdagstrion denna vecka handlar om författare från mina hemtrakter. Jag har nästan inte flyttat något alls i hela mitt liv, så för mig är det inte så svårt att avgöra hur stor geografisk yta jag har att begränsa mig till: Stockholm och Upplands Väsby i viss mån, men huvuddelen av mitt liv har jag bott däremellan: i förorten Sollentuna. Här är min kvintett:



Sara Molin, född 1983 någon annanstans - men jag vet med säkerhet att hon bor någon kilometer ifrån mig här i Sollentuna. Senast förra veckan var hon och hennes familj med i lokaltidningen, där de berättade om hur mycket de läser (istället för att glo på olika bildskärmar). Hon är lärare på grannkommunens gymnasium och debuterade som romanförfattare förra året. Hon har gett ut feelgoodböckerna "En oönskad julklapp", "Frågar åt en vän", "Som en öppen bok".



Emma Hamberg, född 1971 någon annanstans - men under alla åren som småbarnsmamma bodde hon i Sollentuna och det var väl då hon blev författare, så det tycker jag räknas! Jag orkar inte ens räkna upp alla böcker hon skrivit, men får väl nämna den senaste "Je m´appelle Agneta" och hela feelgoodserien om Rosengädda.




Jan Arnald (pseudonymen Arne Dahl), född 1963 i Sollentuna. Jag har aldrig läst något av honom, men han är ju en framgångsrik deckarförfattare med massor av storsäljande kriminalromaner, vad jag kan förstå.



Elisabet Nemert, född 1950 någon annanstans men sedan länge boende i Sollentuna, har gett ut en väldans massa historiska romaner. Till exempel "Ljusets dotter" som utspelar sig på kommunens stolthet, Edsbergs slott, vilket är lite extra roligt.




Sarah Sheppard född 1971 i Sollentuna (tror dock att hon bor inne i Stockholm numera?). Jag älskar hennes böcker! Hon har gett ut fantastiska böcker om de vilda djuren i skogen men även om hajar och dinosaurier. Och inte minst: "Viktiga kartor för äventyrare och dagdrömmare"!

Och avslutningsvis vill jag nämna Carl Jonas Love Almqvist (1793-1866) som tillbringade somrarna på den vackra gården Antuna som ligger ett stenkast från mitt hus, precis på gränsen mellan Väsby och Sollentuna. 

28 kommentarer:

  1. Arne Dahl är en av mina favoritförfattare. Hans böcker passar mig utomordentligt bra 🙂 Sara Molin är en författare som jag är nyfiken på. Kanske är det dags för julboken i år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julboken lyssnade jag på och gillade - och nu i dagarna lanseras visst den tredje boken.

      Radera
  2. Viktiga kartor är helt underbar bok, Hamberg finns i bokhyllan, Molin vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker alla Sheppards böcker är SÅ fina! De små faktaböckerna om rävar, rådjur, harar särskilt.

      Radera
  3. Mycket litteratur från Sollentuna men den enda jag har läst är Carl Jonas Love Almqvist.

    SvaraRadera
  4. har läst Dahl och Sarah Sheppard. Sheppard är en favorit. Nemert och Hamberg känner jag till. Almqvist har jag läst dock utan större entusiasm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att så många i kommentarsfältet är lika förtjusta i Sheppard som jag själv är! Nemert och Hamberg är helt okej underhållning: varm och mysig. Arne Dahl har jag inte läst men borde kanske. Eller? Almqvist var ju sånt som skolan tvingade en att tugga i sig på gymnasiet, men jag kan inte påstå att det gjorde något större intryck på mig.

      Radera
  5. Med Almqvist blev det väl en sextett?
    Utmarker av Arne Dahl har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, men han var liksom inget tips, tänkte jag - utan mest en kändis jag var tvungen att nämna :-)

      Radera
  6. Jag har läst böcker av alla dina författare men inte just de böckerna.

    SvaraRadera
  7. Wow! Att inte bara pricka in rätt stad, utan rätt stadsdel! Jag är imponerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite kul! Men kommunen har blivit tätbefolkad och har över 70.000 invånare så det vore ju konstigt om det inte fanns några berömda författare härifrån.

      Radera
  8. Sarah Sheppards böcker är underbara! Jag tycker om Almqvists dikter och mystiken kring hans person. Visste inte att han tillbringade somrarna på Antuna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med Carl Jonas Love Almqvist är det lite som med heliga Birgitta - ALLA kommuner hävdar att det är just DÄR som den berömde föddes, bodde, arbetade, semestrade, fick uppenbarelser, dog... Jag har hört att Almqvist bodde i Sollentuna men när jag försökte rota lite i saken så verkar han ha bott just på Antuna på somrarna. Just den saken hade jag inte hört förut.

      Radera
  9. Nemert vill jag testa någon bok av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har själv bara läst den som hon stafettskrev till serien "Släkten" om den där ringen som går i arv men tänkte prova den boken som jag puffar för här i inlägget.

      Radera
  10. Sarah Sheppard har jag läst flera böcker av, tillsammans med barnen. De är bra. De andra känner jag igen men har inte läst. Jo, Almqvists 'Det går an' förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sarah Sheppard är verkligen bra! Fina illustrationer och bra fakta.

      Radera
  11. Har läst första boken i Rosengädda-serien av Hamberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, själv hoppade jag in någonstans i mitten och det var begripligt ändå.

      Radera
  12. Har läst flera böcker av Sara Molin, Elisabet Nemert och Emma Hamberg.

    SvaraRadera
  13. Molin ligger i en läshög någonstans. Emma Hamberg har jag läst och Arne Dahl har jag lyckats få till en skräcknovell av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du läst en hel del av mina förslag!

      Radera
  14. Massor med författare från Sollentuna! Jag blir sugen på att läsa någon av Arne Dahls deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde jag nog själv göra också.

      Radera